8 okt. 2021 - 16:24:12 Publicatiedatum: 29 april 2021

Online proeverij formatief evalueren bij Nederlands in het mbo

Gratis online sessie op 1 november

Hoe weet ik of mijn studenten mijn (online) instructie hebben begrepen? Hoe krijg ik zicht op eventuele leerachterstanden? Hoe zorg ik dat mijn zwakkere studenten mee kunnen komen en mijn goede studenten voldoende worden uitgedaagd?

Zijn dit vragen die jou bezighouden? Dan is onze online proeverij georganiseerd door ECBO en ITTA iets voor jou!

Tijdens de proeverij maak je in vogelvlucht kennis met de werkwijze van formatief evalueren en wat het je kan opleveren. We bespreken enkele van de evaluatietechnieken uit het NRO praktijkonderzoek Grip op leerpotentieel. In het onderzoek werkten mbo-docenten en onderzoekers van ITTA en ECBO samen aan effectieve technieken die docenten in het mbo kunnen inzetten bij het vak Nederlands. Met de evaluatietechnieken krijgen docenten snel in beeld wat studenten al kunnen en wat nog niet. Daarnaast zijn er samen met onderzoekers van de UU ook technieken voor rekenen ontwikkeld. Hierover volgt op een later moment meer informatie.

De volgende onderwerpen komen tijdens de proeverij Nederlands in het mbo aan bod:

• Wat is formatief evalueren en waarom zou je het inzetten?
  • Hoe werkt formatief evalueren in de praktijk: succesfactoren en struikelblokken.
  • Welke effectieve technieken kunnen docenten Nederlands in het mbo inzetten?

Na de proeverij weet je ook hoe we je kunnen ondersteunen om zelf met formatief evalueren aan de slag te gaan.

Wat is de investering?

Tijd: 45 minuten
Datum: 1 november 2021 Je kunt je hier aanmelden voor een van de sessies.
Kosten: gratis
Voor wie: docenten Nederlands in het mbo

Training en masterclass

Samen met ECBO verzorgt het ITTA ook een training voor taaldocenten en een masterclass voor vakgroepvoorzitters en opleidingsmanagers. Bekijk hier ons aanbod.