Iedereen aan de BAK!

De 3000 woorden die iedere kleuter moeten leren

Een lijst met de 3000 basiswoorden voor kleuters: de Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK). Natuurlijk niet alleen voor Amsterdamse kleuters, maar wel in opdracht van de gemeente Amsterdam ontwikkeld.

De Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters

De Basiswoordenlijst Amsterdamse Kleuters (BAK) bestaat uit 3000 woorden: 2000 basiswoorden en 1000 uitbreidingswoorden. De woordenlijst is opgesplitst in woorden voor groep één en woorden voor groep twee. Voor elke groep staan de basiswoorden en uitbreidingswoorden op een XXL placemat. Op elke placemat zijn de woorden zowel alfabetisch als thematisch gerangschikt.

Hulpmiddel voor leerkrachten

Bij de placemats zit ook een handreiking. Samen vormen ze een praktisch hulpmiddel voor leerkrachten om de woordenschat van de kleuters uit te breiden. De kleuters ontwikkelen zo aan een basiswoordenschat die een goede basis vormt voor het lezen en leren.

De BAK werkt!

In 2009 is het gebruik van de BAK op de Amsterdamse basisschool onderzocht. De gemeente  Amsterdam gaf daarvoor opdracht. De BAK voorziet in een behoefte van veel scholen, vooral die met een hoog leerlinggewicht. Scholen die werken met een thematische VVE-methode (zoals Piramide en Ik en Ko), hebben het meeste baat bij de BAK.