Zonder wortels kun je niet groeien

Lessen voor migrantenomroepen met ondersteuning in de eigen taal

Nederlands leren met je eigen omroep, ondersteund door je eigen taal! Dat kan met Nederlandse lessen voor radio, tv en internet. De lessen zijn ontwikkeld door verschillende migrantenomroepen en het ITTA.

Educatieve radio en televisie

De cursus bestaat uit meer dan honderd lessen over praktijkgerichte onderwerpen: een gesprek bij de huisarts, bellen naar een instantie, praten met de leerkracht van je kind, een sollicitatiegesprek voeren. De lessen vormen een opstap naar participatie. Er zijn verschillende niveaus, van beginners tot gevorderden. In de lessen staat het gesprek centraal, in een vaste opbouw is er aandacht voor woordenschat, grammatica en uitspraak. Ook zit er informatie over het onderwerp van de les in. Voor de presentatoren is er bij iedere les een stap-voor-stap-handleiding beschikbaar. Voor de cursisten is er bij iedere les een lesbrief.

Zelfstandig oefenen

Naast de uitzendingen zijn de lessen te volgen op de sites van de omroepen, zie EduSOM.nl. Cursisten kunnen daar lesbrieven printen, waarmee ze zelfstandig kunnen oefenen. Bij 40 lessen is ook een digitaal oefenprogramma beschikbaar, zie Stationnederlands.nl.

EduSOM

Het Educatieve Samenwerkingsverband Omroepen Migranten (EduSOM) verzorgt radio-,  televisie- en internetlessen voor Ghanezen, Somaliërs, Chinezen (Kantonezen), Turken, Spaanstaligen en  Marokkanen (in Berber en binnenkort ook in Arabisch) en maakt deel uit van Venster op Amsterdam.