14 mrt. 2024 - 14:23:20 Publicatiedatum: 14 maart 2024

Mbo Taalacademie - Terugblik studiedag 8 maart 2024

De kracht van taal! Kansrijke initiatieven in het mbo

Op vrijdag 8 maart 2024 vond de jaarlijkse studiedag van de MBO Taalacademie plaats in Amersfoort. In afgeladen zalen deelden sprekers inspirerende ideeën en interventies om de taalontwikkeling van de studenten in het mbo te stimuleren.

Inspiratie en voorbeelden

 

Tijdens de eerste plenaire sessie vertelde onderwijssocioloog dr. Iliass el Hadioui (Erasmus Universiteit Rotterdam) over de groeiende culturele en linguïstische diversiteit binnen scholen en over het belang van erkenning daarvan in het schoolcurriculum.

Na de lunchpauze vond er een tweede plenaire sessie plaats waarin prof. dr. Maurice de Greef (Vrije Universiteit Brussel) een lezing gaf over het belang en de plek van basisvaardigheden in het mbo. 

In de deelsessies werden diverse (kleine) goedwerkende initiatieven gepresenteerd.

 

Plenaire sessies

Zoeken naar gelijke kansen binnen een schoolcultuur met groeiende verschillen, door Iliass el Hadioui

Iliass gaf een inspirerende lezing waarin hij uiteenzette hoe super-diversiteit zorgt voor een intensifiëring van culturele en linguïstische diversiteit op scholen.

Ilias: “Er is grote taalrijkheid, maar zolang daar niets mee gedaan wordt in het schoolcurriculum is het geen rijkdom.

Iliass liet ons zien hoe andere landen omgaan met multitaligheid en jeugdtalen. De conclusie: het erkennen van multitaligheid en didactisch inzetten van jeugdtalen zorgt voor een win-win effect waarbij jongeren in alle talen vaardiger worden en een grotere sense of belonging krijgen. Hij legde verder nog uit hoe door het Mattheuseffect groeiende verschillen tussen studenten ontstaan en pleitte daarbij voor het inzetten van flexibele differentiatie bij groepen met grote talige verschillen.

 

Taal: De kansrijke motor voor het Beroep, door Maurice de Greef

Maurice gaf een boeiende lezing over het belang van basisvaardigheden in het mbo. Hij liet het belang zien van een brede, holistische intake waarbij ook de basisvaardigheden meegenomen worden. Verder liet hij, met voorbeelden uit andere landen, het belang zien van integratie van basis- en beroepsvaardigheden in de opleiding, want: B+B=B2. Met goede basisvaardigheden hebben studenten een duurzamere plek op de arbeidsmarkt. Uitval op het werk is namelijk vaak het gevolg van gebrek aan basisvaardigheden.

 

Deelsessies

In twee rondes kwamen de volgende onderwerpen aan de orde:

  1. Pilot bootcamp Nederlands: studenten in 10 weken (start)klaar. Door Liane Beste en Fleurance Stoop-Hagen van het MBO College Hilversum.
  2. Help! Een boek in het mbo. Eerste hulp bij lezen. Door Yannic van Daele en Mirije Obbema van Huis73.
  3. Opleidingsspecifiek taalbeleid onder de paraplu van taalbeleid vanuit een meertalig perspectief. Door Liza Graumans en Wilma van der Westen van Rijn IJssel.
  4. Woord van de Week. Door Sep van den Berg van het ROC van Twente.
  5. Een vliegende start met leesbevordering. Door Angélique Woudenberg van het MBO College Airport.
  6. Beroepsgericht, functioneel taalonderwijs voor NT2-talent in de zorg. Door Arja de Vries van het Aventus.
  7. Zonder taal staat alles stil: Onderwijsgroep Tilburg zet stevig in op taalontwikkeling. Door Willemijn Flohr-Moeken van het ROC Tilburg en Inge van Meelis van het ITTA.
  8. Het vertalen van het leren van het beroep naar het werken in het werkveld. Door Maurice de Greef van de Vrije Universiteit Brussel.

 

De dag werd energiek afgesloten met een spannende taal-pubquiz. 

Je kunt binnenkort alle presentaties lezen en downloaden op de MBO Taalacademie website.