1 aug. 2018 - 10:52:29 Publicatiedatum: 25 juli 2018

Veelbelovende coachende aanpak laaggeletterden

‘Al pratend ontdekt de leerder zijn route.’

Omgaan met de Digitale Overheid kan een uitdaging zijn voor hen die de basisvaardigheden (taal, rekenen, digitale vaardigheden) niet voldoende beheersen. Juist laaggeletterden hebben meer te maken met de Digitale Overheid, vanwege recht op uitkeringen en toeslagen.

Met het project DOEN?! wilden we deze problemen duurzaam aanpakken, door met behulp van coaching de autonomie van laaggeletterden te bevorderen. Lees hier de ervaringen!

‘Vergelijk het met een fietspad: je gaat niet alleen rechtdoor, maar je zigzagt van links naar rechts.’

'In het algemeen sluit de aanpak goed aan bij de doelgroep.'

'Leren kost tijd.'

Training en toolbox voor toekomstige coaches

In het project Digitale Overheid, En Nu?! zijn acht pilots uitgevoerd met de coachende aanpak. De ervaringen van de coaches en leerders hebben geleid tot de ontwikkeling van de volgende producten.

  • Enthousiasmerende brochure over coachen van laaggeletterden;
  • Overdraagbare coachtraining, inclusief filmmateriaal van voorbeeld-coachgesprekken;
  • Toolbox voor coaches: functionele tools voor in de praktijk;
  • Verslag van de ervaringen met de aanpak.

Klik hier om de eindproducten te bekijken en voor meer informatie.