Nieuwsoverzicht
-
Trotse taalassessoren Nederlands mbo
Deze maanden neemt het ITTA in roc’s in het hele land de examens af voor het certificaat taalassessor Nederlands. De docenten die hieraan meedoen hebben de training Taalassessor gevolgd, waarin zij leren beoordelen op de niveaus 2F en 3F van het...
-
Uitbreiding inburgeringsprogramma met Module Arbeidsmarktperspectief
Er komt een uitbreiding bij het inburgeringsprogramma: ook arbeidsmarktperspectief wordt een onderdeel van het inburgeringsexamen. Minister Asscher (SZW) trekt het zich aan dat veel inburgeraars niet of met zeer veel moeite aan het werk komen. Met...
-
Van ISK naar MBO, in gesprek over doorstroom
Om met succes te kunnen doorstromen van de ISK naar een reguliere opleiding in het MBO is een doorlopende taalleerlijn noodzakelijk. Hiervoor is het van belang dat beide onderwijsinstellingen duidelijk in beeld hebben wat ze van elkaar kunnen...
-
Van koffie-uur tot taalverhoging
Welke doelgroepen wonen er binnen de gemeente, wat voor educatietraject kan de gemeente bieden en wie kan dit leveren? De bestaande handreiking voor gemeentenTransitie van educatie naar het sociaal domein is uitgebreid met een paragraaf voor het...
-
Veelgestelde vragen: anderstaligen in het mbo
In 2016 verscheen de Handreiking Examinering van anderstalige migranten in het mbo. Onlangs verscheen een uitbreiding van de handreiking met het document Veelgestelde vragen. Beide documenten zijn opgesteld door de Commissie Staatsexamens NT2.
-
Verbinden van taal- en rekeneisen aan beroepsspecifieke eisen MBO
Hoe leg je de verbinding tussen beroepsspecifieke eisen en wat leerlingen voor hun instellingsexamen voor taal en rekenen moeten weten? Scholen geven aan dat zij hier meer inzicht in willen krijgen. ITTA en Cinop ontwikkelen in opdracht van de MBO...
-
Verschraling door accent op Taal en Rekenen?
Zonder taal geen ontwikkeling Aandacht voor taal en rekenen is juist nodig om verschraling van het onderwijs tegen te gaan. Het probleem is dat taal en rekenen worden losgekoppeld van het vakinhoudelijke onderwijs. De discussie moet niet gaan over...
-
VIME-model voor vrijwillige ondersteuning van NT2-leerders
Het Erasmus+ project VIME (Volunteers in Migrant Education) vordert en heeft verschillende rollen onderscheiden die vrijwilligers kunnen invullen bij de ondersteuning van iemand die het Nederlands als tweede taal leert.
-
VIME: model voor inzet taalvrijwilligers gereed
Het Erasmus+ project VIME (Volunteers in Migrant Education) vordert en het model waarin voor zowel migranten als Nederlandssprekenden de rollen van vrijwilligers worden beschreven is gereed. Er zijn vier kernrollen onderscheiden met betrekking tot...
-
Vluchtelingen 12-18 jaar leren Nederlands
Lesgeven in de Internationale Schakelklas (ISK) is een dynamisch geheel. Er wordt veel van docenten gevraagd; je moet kunnen omgaan met grote verschillen tussen leerlingen in taalniveau, achtergrond en competenties. Ook moeten leerlingen worden...