Buitenschools leren

Zelfstandig taal leren buiten de les

Vrijwillige taalondersteuning, of dit nu via taalmaatjes, taalcoaches, taalvrijwilligers of collega’s op de werkvloer is, kan een waardevolle aanvulling vormen op taallessen. Wat zijn geschikte activiteiten en hoe kunnen deze ondersteuners taalleerders goed begeleiden? Al vanaf begin jaren negentig ontwikkelt het ITTA werkwijzen voor buitenschools leren en trainen wij professionals en vrijwillige taalondersteuners in de uitvoering daarvan.

Projecten met buitenschools leren en taal leren in de praktijk

Projecten waar buitenschools leren vorm in heeft gekregen zijn vele trainingen Nederlands op de werkvloer, en diverse middelen voor het vormgeven van werkstages, taalstages en maatschappelijke stages. In deze projecten ondersteunt en traint het ITTA professionals in het bedenken van geschikte buitenschoolse opdrachten en in hoe je vrijwillige taalondersteuners daarbij een goede rol geeft. Ook voor vrijwilligers zelf worden regelmatig trainingen verzorgd, bijvoorbeeld in opdracht van een vrijwilligersorganisatie op de werkvloer.

Enkele oefensuggesties en stappenplannen voor buitenschools taalleren vindt u hier:

In het kader van de begeleiding van gemeenten en aanbieders in het vormgeven van taalleren in een praktijkgerichte context ontwikkelden wij onder andere:

Teamtraining Praktijkgericht taal leren (voor docenten NT2 )

Samen met je collega's aan de slag om jullie werkwijze praktijkgerichter te maken? In de training Praktijkgericht Taalleren leer je om je kennis om te zetten in vaardigheden en ga je samen met je collega's aan de slag.

Meer informatie

Voor meer informatie of een ondersteuningsvraag kunt u contact opnemen met bregje.kaarssijpesteijn@itta.uva.nl / 020-246 6166.