Zie voor alle informatie over de subsidieregeling: llo-collectief.nl
E-learning voor vakdocenten en praktijkopleiders
Wat kunnen vakdocenten en praktijkopleiders doen om passende ondersteuning aan te bieden in specifieke beroepsgerichte trajecten voor deelnemers met beperkte basisvaardigheden? De E-learning Begeleiden bij de beroepsopleiding biedt veel voorbeelden, handvatten en tips. Behalve aan didactiek kan de vakdocent of praktijkopleider ook werken aan de eigen basisvaardigheden. De E-learning is ontwikkeld samen met vakdocenten en praktijkopleiders.
E-learning op maat
De E-learning biedt maximaal maatwerk voor de vakdocenten en praktijkopleiders en sluit daarom goed aan bij de dagelijkse werkelijkheid van vakdocenten en praktijkopleiders:
- De E-learning bestaat uit vijf modules. Deze kun je allemaal doen of alleen een selectie daaruit.
- De E-learning staat altijd klaar: je kunt hem doen wanneer het jou uitkomt.
- Je kunt de E-learning zowel individueel doen, als in samenwerking met één of meerdere collega’s in leerteams.
- Met de begeleidershandleiding zet je de E-learning ook in als training voor een groep docenten of opleiders.
Wat zeggen deelnemers en vakopleiders?
Begeleiding vakdocenten en praktijkopleiders in de tweede fase LLO
Wil jij aan de slag met de E-learning? ITTA biedt de pilotregio’s in de tweede fase van het LLO-collectief ondersteuning op maat. We bieden zowel begeleiding bij de E-learning voor groepen vakdocenten en praktijkopleiders, als een train-de-trainer op maat voor mensen die de E-learning al hebben gedaan. Die getrainde trainers kunnen dan zelf weer een nieuwe groep begeleiden bij de E-learning. Op termijn zorgt dit ervoor dat er binnen de organisatie intern laagdrempelige ondersteuning voorhanden is en de professionalisering van vakdocenten een praktijkopleiders duurzaam geborgd is.
In het kader van subsidie vanuit het LLO-collectief is er voor de regio's gratis aanbod. Daarnaast is de begeleiding en train-de-trainer los in te kopen. Kijk hier voor een uitgebreidere beschrijving van het aanbod en prijzen.
Wil je onderzoeken wat de professionaliseringsbehoefte is in de regio? Stichting Lezen en Schrijven en ITTA hebben een handreiking voor de analyse van de professionaliseringsbehoefte (pdf).
Competentieprofiel vakdocenten en praktijkopleiders: integrale didactiek
De E-learning is gebaseerd op het competentieprofiel Begeleiden bij de beroepsopleiding. Dit maakt onderdeel uit van het Raamwerk Begeleiden bij Basisvaardigheden. Het competentieprofiel is ontwikkeld met ervaren (vak)docenten, begeleiders en experts uit het werkveld.
Het profiel focust op het optimaliseren van de begeleiding en didactiek, om ontwikkeling van (basis)vaardigheden te stimuleren en groei in zelfredzaamheid te bewerkstelligen. Je vindt het profiel als extra hoofdstuk in het Raamwerk Begeleiden bij basisvaardigheden.
Ondersteuningsaanbod voor andere professionals
Voor bijvoorbeeld adviseurs Werk, consulenten werk en inkomen, leidinggevenden en HR-adviseurs ontwikkelde Stichting Lezen en Schrijven Leerplatform LLO. Daarin leert je bijvoorbeeld hoe je signalen kunt opvangen van mensen die moeite hebben met lezen of die digitale vaardigheid missen. Je leert hoe je mensen doorverwijst, zodat ze hun basisvaardigheden kunnen ontwikkelen. Op het Leerplatform LLO staan tips en trainingen. Je kunt je voor het Leerplatform LLO aanmelden op taalwerkt.nl/llo.
Voor docenten basisvaardigheden en leidinggevenden op de werkvloer heeft ITTA UvA verschillende scholingen. Zie Aanvullend aanbod (pdf) voor de beschrijvingen, prijzen en doelgroep.
Bekijk eventueel ook het onderzoek Van de werkvloer naar het leven over de relatie tussen het functioneren op het werk en privé van werknemers die niet voldoende basisvaardigheden hebben. Het onderzoek bevat tips voor werkgevers en een toolkit.
Meer weten of plannen maken voor vakdocenten en praktijkopleiders?
Neem contact op met het ITTA:
- Elwine Halewijn: Elwine.Halewijn@itta.uva.nl
- Maxime van der Voorn: Maxime.vandervoorn@itta.uva.nl