Trainingenoverzicht
- Titel
-
Kansen voor taalontwikkeling in de zomervakantie
Ontwikkeltraject voor ISK-zomerscholen
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2, Zomerschool
Geef de leerling extra kansen voor taalontwikkeling en taalcontact met een ISK-zomerschool! Dat is een effectieve manier om leerlingen in de zomermaanden voldoende taalbagage mee te geven. Nu veel nieuwkomersleerlingen onderwijstijd hebben gemist,...
-
Digitale vaardigheden in de ISK
Scholing voor ISK-docenten
Doelgroep: ISK Trefwoorden: digitale vaardigheden, professionalisering, NT2-didactiek
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker: in het onderwijs en in de maatschappij. Ook in de ISK: om de taal te leren en te oefenen moeten leerlingen werken met devices en programma’s. Ze moeten informatie kunnen zoeken en verwerken en...
-
NT2-ontwikkeling in het regulier vo en PrO
Inspiratiesessie 'Wie o wie is de slimste school?'
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, NT2
Een NT2-leerling die start in het regulier voortgezet onderwijs moet vakkennis opdoen en zijn taalvaardigheid verder ontwikkelen. Voor scholen ligt hier dus een belangrijke taak: hoe maak je van de school een taalrijke leeromgeving? En hoe kun je...
-
Werken met Kennis in de Klas
Voor ISK-docenten die werken met KIK Mens & Maatschappij
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden de leerlingen zich voor op instroom in het regulier onderwijs. Ze krijgen Nederlands, maar ook zaakvakken zoals Biologie en Mens & maatschappij. Met Kennis in de Klas (KIK) gaan de leerlingen aan de slag...
-
Opleidingsmodule NT1
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, NT1
Met de Module NT1 leert u alles over effectief taalonderwijs aan volwassenen. Deze opleiding is bedoeld voor docenten die zich verder willen bekwamen op het gebied van NT1 (Nederlands als eerste taal). In de opleiding gaan theorie en praktijk hand...
-
Werken met Alfataal in de ISK-alfaklas
Doelgericht en activerend werken aan mondelinge vaardigheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? Het ITTA ontwikkelde Alfataal, een serie relevante en interessante thema's voor leerlingen in de ISK-alfaklas. Wil je alles weten over hoe je gericht werkt aan snel en goed leren...
-
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs
Hoe kan ik de NT2-leerling ondersteunen?
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog middenin hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs krijgen zij de kans om hun taalvaardigheid verder te...
-
Samenwerken met vrijwilligers en netwerkpartners
Module bij opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, volwasseneneducatie
Wat zijn de verschillende rollen die vrijwilligers hebben in de vowasseneneducatie? Welke andere netwerkpartnes bevinden zich in het veld van de volwasseneneducatie, en welke belangen spelen er? Hoe kun je op een goede manier samenwerken met alle...
-
Alle trainingen in het mbo nu ook online
Blended trainingsaanbod in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
Leren doe je met elkaar en van elkaar! Het gehele trainingsaanbod van het ITTA in het mbo wordt op dit moment (deels) op afstand aangeboden. Online sessies en webinars worden afgewisseld met zelfstudie, praktijkopdrachten en samenwerkingstaken.
-
Opleidingsmodule Intake voor docenten ve
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT1, volwasseneneducatie
Wat komt er allemaal kijken bij een goede intake in de volwasseneneducatie? Hoe zorg je ervoor dat je goed kunt doorverwijzen naar een passend traject? In de Module Intake van de opleiding tot docent Basisvaardigheden komt alles om een allround...
-
Expert NT2 voor docenten in de ISK
Verdieping en verbreding voor docenten NT2 in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: didactiek, taalontwikkeling
Deze scholing is bedoeld voor ervaren docenten NT2 in de ISK. In deze scholing verrijkt u uw kennis en vaardigheden op een aantal specifieke NT2-onderwerpen, zoals werken met leerlijnen, volgen en toetsen, alfabetisering en taal in de vakles.
-
Korte opleiding NT2 voor docenten in de ISK
NT2 in tien bijeenkomsten - ook voor PABO-bevoegde docenten
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent, NT2-didactiek
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. U moet kunnen inspelen op grote verschillen tussen leerlingen: in taalniveau, achtergrond en competenties. En u moet kunnen omgaan met de constante instroom van leerlingen. In de Korte opleiding NT2 voor...
-
Opleidingsmodule Digitale Vaardigheden voor docenten ve
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie
Geeft u les aan volwassenen en komen daarbij ook regelmatig vragen over hoe te werken met een smartphone of computer? En wilt u uw didactische vaardigheden omtrent digitale vaardigheden verbeteren? Dan is de module Digitale Vaardigheden geschikt!
-
Korte opleiding docent Nederlands op de Werkvloer
Specialisatie voor docenten NT2 - open inschrijving start 9 april 2021
Doelgroep: Arbeidsmarkt Trefwoorden: -
In een training Nederlands op de werkvloer leren de deelnemers beter communiceren op het werk. Maar wat zijn de achterliggende doelen van het bedrijf? En hoe sluit je aan op de behoeften van de werknemers? Wat is nodig voor een goede cursus?In deze...
-
Opleidingsmodule Leren op afstand voor docenten ve
Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden
Met de Module Leren op afstand krijgt u inzicht in de didactiek van digitale leeromgevingen/lesmethodes en welke factoren van belang zijn bij het vormgeven van uw eigen online lespraktijk. De Module Leren op afstand is één van de negen...
-
Educatief partnerschap met een zomers tintje
Workshop Ouders in de Zomerschool
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: ouderbetrokkenheid, Zomerschool, educatief_thuismilieu
Ouderbetrokkenheid een boost geven tijdens de zomer? Meldt u dan aan voor de workshop Ouders in de Zomerschool. Tijdens deze workshop maakt u kennis met o.a. de activiteitenklapper en zet u de eerste onderdelen van uw ouderprogramma op maat in de...
-
Opleidingsmodule Coaching voor docenten basisvaardigheden ve
Serie van drie bijeenkomsten voor docenten basisvaardigheden ve
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: NT2, NT1, coachen
Wie leert leren, krijgt grip op het leren als proces. De leerder verbetert niet alleen haar vaardigheden, maar kan ze daarna zelf onderhouden en nieuwe vaardigheden leren. Leren leren door coaching vraagt een niet-sturende begeleidingsstijl. De...
-
Werken met een verlengde intake in de ISK
Drie bijeenkomsten gericht op een goede start van leerlingen
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wat kan en weet de leerling al? Hoe gemakkelijk pikt de leerling de instructie en lesstof op? Dat zijn belangrijke vragen als je leerlingen in een passende leerroute wilt plaatsen. Met een verlengde intake krijg je – aan de hand van (formatieve)...
-
NT2 voor vakdocenten in de ISK
Serie van drie studiemiddagen voor vakdocenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de ISK krijgen de leerlingen lessen Nederlands, maar ook vakken als Biologie en Mens & maatschappij. In deze scholing maken ISK-vakdocenten kennis met de basis van NT2. De focus ligt op taalontwikkelend werken in de vaklessen. De aanpak wordt...
-
O jee, een NT2-leerling in de klas
Scholing tot NT2-deskundige in het regulier vo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het regulier voortgezet onderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen uit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te...
-
Werken aan leessucces in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Hoe leer ik leerlingen in de ISK strategisch te lezen? Hoe zorg ik ervoor dat zij leeskilometers maken? Welke functionele en activerende werkvormen zet ik daarbij in? De scholing Werken aan leessucces in de ISK is geschikt voor docenten die hun...
-
Scholing NT2 voor mbo-docenten
Scholing tot NT2-deskundige in het mbo
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: nederlands, NT2, differentiëren
Mbo- en Entree-opleidingen krijgen steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige studenten. Deze studenten zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving.
-
Leesbevordering op maat
Voor docenten in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, leesvaardigheid, leesmotivatie
“Lezen is saai!” of “ik lees alleen als het moet.” Veel jongeren lezen niet graag. Dit kan om allerlei redenen zijn. Het lezen kost veel moeite, boekenaanbod is niet bekend, concentreren is lastig of het belang van lezen is voor de leerling...
-
Korte opleiding Taaldidactiek voor mbo-docenten
Open inschrijving / incompany
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, taaldidactiek
Effectief, efficiënt en uitdagend onderwijs voor de studenten! Dat willen alle docenten in het mbo. Hoe richt je je lessen Nederlands zo in dat studenten geactiveerd worden en met aandacht en plezier de lessen volgen?
-
Training maatwerk en differentiëren in de taalles
Maatwerk en actief leren bij Nederlands of Engels in mbo en entree-opleidingen
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: differentiëren, activerende werkvormen, formatief evalueren
Om maatwerk te leveren en te differentiëren, is het nodig om te weten wat een student al kan en weet en wat nog niet. Met werkvormen voor formatieve evaluatie meet je al tijdens het leerproces in hoeverre de studenten de stof beheersen. Je deelt...
-
Train de werkvloer - coaching op taalontwikkeling
De toekomst voor de inburgeraar - 2020
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: -
Gemeenten en taalaanbieders stomen inburgeraars klaar voor participatie en de arbeidsmarkt. Wat als al deze inburgeraars aan de slag gaan? Hoe kan een werkgever ervoor zorgen dat deze nieuwe werknemers spoedig hun weg vinden op de werkvloer? Een...
-
NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, NT2, regulier onderwijs
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning...
-
Taalassessor Nederlands worden?
Voor mbo-docenten - open inschrijving online, op locatie of blended
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, professionalisering
In deze training leert u in vier a vijf dagdelen de taalvaardigheid van studenten beoordelen aan de hand van het Referentiekader Taal 2F en 3F. De training kan worden afgesloten met een assessment om het certificaat Taalassessor Nederlands te...
-
Praktijkgericht taal leren: Module C - organiseren praktijkgericht inburgeringsaanbod vanaf 2021
Voor coördinatoren
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
In het nieuwe inburgeringsstelsel gaat de taaleis van A2 naar B1 en zal (arbeids)participatie steeds belangrijker worden. Om straks een goed aanbod te kunnen neerzetten en u te kunnen profileren als aanbieder, is het van belang dat praktijkgericht...
-
Praktijkgericht taal leren: Module B - leren buiten de les
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Je geeft de cursisten een praktijkopdracht en dan doen ze het..... of niet. Wat kunt u in uw dagelijkse lessen doen om praktijkopdrachten en buitenschools leren tot een succes te maken?In deze...
-
Praktijkgericht taal leren: Module A - in de les en met de klas
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Maar hoe krijg je dit in je dagelijkse lespraktijk voor elkaar? Hoe ga je om met al die verschillende doelsituaties en ervaringen van cursisten en hoe kun je bijeenkomsten met gastsprekers of een...
-
Werken met uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK
Voor docententeams in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: leerlijnen, NT2, regulier onderwijs
Welke leerlingen heeft u op de ISK? Wat hebben deze leerlingen nodig en hoe richt u daar uw onderwijsprogramma op in? Het ITTA heeft, in samenwerking met LOWAN-vo, leerlijnen voor de ISK ontwikkeld. In deze scholing onderzoekt u met het...
-
Werken met woorden in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Veel woorden leren is van groot belang voor het leren van het Nederlands als tweede taal. Maar welke woorden hebben nieuwkomers nodig en welke woorden zijn geschikt? Wat kunt u als docent bieden en wat kan de leerling zelf doen om autonoom woorden...
-
Werken met de Leerlijn Alfabetisering ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
In 2019 kwam de Leerlijn Alfabetisering ISK beschikbaar op Wikiwijs. Deze leerlijn biedt een overzicht van doelen, woordenschat en lesmaterialen voor alfabetisering van ISK-leerlingen. Wilt u weten hoe u aan deze doelen kunt werken in de...
-
Zet je coachvaardigheden in!
Voor (taal)vrijwilligers
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: vrijwilliger, autonoom, coachen
Als vrijwilliger wil je iemand zo goed mogelijk bijstaan op het moment dat de ander iets nieuws aan het leren is. Denk aan: de Nederlandse taal, digitale vaardigheden, en ga zo maar door. Zou het niet makkelijk zijn als je af en toe wat kon...
-
Alle ouders bij school betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Hoe kunnen we ouders meer betrekken bij het leren van hun kind? Hoe blijf ik in gesprek met de ouders op onze school? Dat zijn vragen die leven in het voortgezet onderwijs. Om scholen hierbij te ondersteunen bij het intensiveren van de...
-
Taalassessor Engels worden?
Voor mbo-docenten - open inschrijving online, op locatie of blended
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, examineren, engels
In deze training leert u in vier a vijf dagdelen de taalvaardigheid van leerlingen beoordelen aan de hand van het Referentiekader Moderne Vreemde Talen (MVT). De training wordt afgesloten met een praktijkassessment om het certificaat Taalassessor...
-
Training Taalbewust beroepsonderwijs
Voor taal- en vakdocenten in het beroepsonderwijs en taalcoaches - incompany
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid
Taal is essentieel bij het leren van een vak en ook het Referentiekader Taal vereist aandacht voor de taalontwikkeling. Met een slimme aanpak biedt elke leersituatie gelegenheid om aan zowel het vak als aan de taal te werken.
-
Masterclasses Taaldidactiek in het mbo
Voor mbo-docenten Nederlands - incompany
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, leesvaardigheid, didactiek
Het vak Nederlands in het mbo heeft een eigen dynamiek. De doelgroep is divers en het aantal lesuren beperkt. Docenten werken toe naar de exameneisen en willen daarnaast recht doen aan de beroepsgerichte taalontwikkeling. In een serie van drie...
-
Training Praktijkgericht taalleren
Voor docenten inburgering, participatie en basisvaardigheden
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: docenten, praktijkgericht leren
Trajecten voor inburgering en basisvaardigheden zijn gericht op succesvolle participatie. Praktijkgericht (taal)leren is daarbij een belangrijke succesfactor. Wat kunt u als docent doen om dit praktijkgerichte leren tot een succes te maken?
-
Aan de bak met Digiwak!
Voor leerkrachten in regulier basisonderwijs en onderwijs aan nieuwkomers
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: woordenschat, Digiwak
Leerlingen in het basisonderwijs zouden aan het eind van groep 8 zo’n 15.000 woorden moeten kennen. Maar welke woorden bied je aan, welke woorden zijn geschikt en welke woorden hebben voor nieuwkomers nodig? De scholing Aan de bak met Digiwak is...
-
Opfrisbijeenkomst Taalassessoren Nederlands
Voor mbo-docenten - Op aanvraag
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalvaardigheid, taalniveau, examineren
Hebt u enige tijd geleden een training tot Taalassessor Nederlands gevolgd, maar wilt u uw kennis opfrissen? Dilemma's bij het beoordelen tegen het licht houden? Twijfelgevallen bespreken? Volg dan een (of meerdere) opfrisbijeenkomst(en). U kunt...
-
Instellingsexamens taal ontwikkelen
Voor constructeurs
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalniveau, instellingsexamens, examineren
Scholen kunnen binnen route 2 eigen instellingsexamens voor de talen ontwikkelen. Het ITTA kan op basis van ruime ervaring het werk van constructeurs ondersteunen. Op basis van onze grote kennis van mbo-opleidingen en werkveld formuleren...
-
Training gecombineerde trajecten voor vluchtelingen
Beroepsonderwijs voor vluchtelingen en inburgeraars
Doelgroep: Inburgering, Mbo, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten, NT2, inburgeren
'Blijven is meedoen'. Vluchtelingen met verblijfsstatus moeten inburgeren en veel van hen zoeken een passende werkplek op de Nederlandse arbeidsmarkt. Mbo-scholen hebben de expertise, leeromgeving en faciliteiten om vluchtelingen een combinatie van...
-
Werken met de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo
Voor docenten Nederlands, vakdocenten en docenten ISK - incompany
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, activerende werkvormen
De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo geeft docenten en leerlingen steun bij woordleren. De 1600 woorden van deze lijst zijn de basiswoorden van de verschillende vakken in het vmbo. Hoe zorgt u ervoor dat alle leerlingen deze woorden kennen, zodat ze...
-
Train-de-trainer Het Ei van Columbus
Training voor docenten van oudercursussen - open inschrijving en incompany
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalbeleid, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu
Het Ei van Columbus is een aanvullend programma voor ouders van kinderen die op school woorden leren met het woordleerprogramma LOGO 3000.Het ouderprogramma Het Ei van Columbus is een taalcursus voor ouders, waarbij ouders de woorden leren die hun...
- Titel