31 mrt. 2020 - 13:34:02 Publicatiedatum: 25 maart 2020

Laat ze lezen, ook nu!

Leesbevordering op afstand in het voortgezet onderwijs

Nog niet zo lang geleden kopten de media  ‘leesvaardigheid van leerlingen gaat achteruit’ en ‘laaggeletterdheid onder jongeren neemt toe'. Iedereen is het erover eens dat lezen belangrijk is. Ook nu, thuis, zouden leerlingen leeskilometers moeten blijven maken. Wat kun je doen om leerlingen op afstand tot lezen te stimuleren? We geven alvast wat tips.

TIP 1. Zorg voor ruim, gevarieerd (online) leesaanbod

Niet alle leerlingen hebben thuis een ruime keuze uit boeken. U kunt leerlingen op verschillende manieren leesmaterialen aanbieden. Denk daarbij niet alleen aan boeken, maar ook aan schoolboekteksten of  informatieve teksten uit de media.

• Selecteer zelf een aantal online teksten waaruit leerlingen kunnen kiezen, passend bij hun interesse of de thema’s uit de zaakvakken.
  • Laat leerlingen gebruik maken van online boekenaanbod. Leerlingen tot 18 jaar kunnen gratis lid worden van de (lokale) bibliotheek. Dit kan nu bij veel bibliotheken ook online. Met hun lidmaatschap kunnen ze zich bij de online bibliotheek registreren. Ze kunnen hier e-books en luisterboeken vinden voor op hun laptop, telefoon of tablet.

TIP 2. Geef leerlingen de ruimte voor eigen tekst- of boekkeuze

Leerlingen vinden het vaak moeilijk om zelf een tekst of een boek te kiezen. Maak een voorselectie waarin onderwerpen en genre bijvoorbeeld variëren. Leerlingen kunnen daaruit zelf een keuze maken.

• Laat leerlingen aan de hand van een aantal aanwijzingen boeken zoeken. Geef bijvoorbeeld een aantal zoekcriteria op aan de hand waarvan ze online kunnen zoeken.
  • Leerlingen kunnen ook kijken naar korte boekpresentaties van 1 minuut of luisteren naar een podcast.

TIP 3. Laat leerlingen een interactieve opdracht gekoppeld aan de leesopdracht maken

Het delen van ervaringen rondom teksten en boeken verhoogt het leesbegrip en het leesplezier. Dat kan ook op afstand!

• Leerlingen kunnen bij een tekst die ze gelezen hebben een online collage maken. Ze kunnen in groepjes samen een padlet maken.
  • Over een tekst, verhaal, hoofdstuk of boek kunnen leerlingen een kort filmpje maken en dit met elkaar delen. De opdracht kan steeds verschillend zijn.

Meer tips?

Vanaf 2 april zal het ITTA elke donderdag uitgewerkte tips met lesvoorbeelden beschikbaar stellen. Deze kunt u de week daarna gebruiken. Wilt u deze ontvangen? Mail dan naar info@itta.uva.nl o.v.v. ‘Tips lezen op afstand’.