21 apr. 2022 - 10:37:17 Publicatiedatum: 19 april 2022

Praten in en over je vak

Hernieuwde uitgave ‘Vakgesprekken’

Praten doen we elke dag. Met familie, vrienden of in een winkel. Op het werk praten we ook met collega’s, een baas of met klanten. Maar voor anderstalige is het soms lastig om in het Nederlands te praten over je beroep. Hoe ziet dat voorwerp eruit? Hoe werkt dit apparaat? Wat is het beste materiaal? De methode ‘Vakgesprekken’ is geschikt voor iedereen die Nederlands leert en over zijn of haar vak wil kunnen praten.

Taal leren in een praktijkgerichte context

Op de werkvloer of tijdens je vakopleiding is het handig om goed uit je woorden te kunnen komen. ‘Vakgesprekken’ geeft iedereen die Nederlands aan het leren is  handvatten om zelfverzekerd een vakgesprek te voeren. Dankzij verschillende oefeningen leer je praten over de machines, apparaten en gereedschappen die je gebruikt en welke woorden belangrijk zijn in je vak.

In het nieuwe inburgeringsstelsel speelt goede ontwikkeling van mondelinge vaardigheden een nog grotere rol dan voorheen. Inburgeraars combineren taallessen immers met (vrijwillig) werk of stage. En binnen het onderwijstraject komt de taallat hoog te liggen. Daarom is de nieuwe uitgave van ‘Vakgesprekken’ actueler dan ooit.

Een complete methode

‘Vakgesprekken’ bestaat uit een geïllustreerd werkboek in makkelijke taal op A4-formaat en geluidsopnamen. De methode is een actualiseerde heruitgave, geschreven door Tiba Bolle. Bij de methode hoort ook een doorspreekboek en audiomateriaal. Ook is er een docentenhandleiding beschikbaar.

Voor wie?

De methode ‘Vakgesprekken’ is geschikt voor iedereen die Nederlands leert en beter over zijn of haar vak wil kunnen praten.  Denk aan: anderstalige mbo-studenten, ISK-leerlingen, inburgeraars en NT2-cusisten in de volwasseneneducatie.

Nieuwsgierig geworden?

Voor meer vragen over de methode kunt u contact opnemen met Tiba Bolle.

De heruitgave van Vakgesprekken is een samenwerking tussen uitgeverij Eenvoudig communiceren en het ITTA. Hier kunt u ‘Vakgesprekken’ bestellen.