Zet je coachvaardigheden in!

Voor (taal)vrijwilligers

Als vrijwilliger wil je iemand zo goed mogelijk bijstaan op het moment dat de ander iets nieuws aan het leren is. Denk aan: de Nederlandse taal, digitale vaardigheden, en ga zo maar door. Zou het niet makkelijk zijn als je af en toe wat kon voorzeggen of wat dingen van de leerder uit handen kon nemen? 

Herken jij jezelf hierin? Vind jij het ook lastig om deze verleiding te weerstaan? Wil je ook meer op je handen leren zitten en de regie bij de leerder leggen? Kom dan naar de training Coachen!

Doel:

In de training leren vrijwilligers hun eigen coachvaardigheden te ontwikkelen.

Inhoud:

Coaching is een effectieve manier om leerders te ondersteunen bij het formuleren en uitproberen van eigen leervragen, leerdoelen, acties en strategieën. Zodoende leert de leerder (toekomstige) problemen zelfstandig op te lossen. Dat betekent dat je als vrijwilliger af en toe (letterlijk) op je handen moet zitten. Hoe je dat doet, ontdek je in deze training!

Aan de orde komt onder andere:

  • Visie op coaching en de functie van coaching voor autonoom leren;
  • Rol van de vrijwilliger;
  • Concrete handvatten en praktijkgerichte oefeningen;
  • Ontwikkelen van eigen coachvaardigheden door middel van rollenspellen;
  • Uitwisseling met andere vrijwilligers.

De training kan als aanvulling op het e-coachings-programma van Het Begint met Taal gevolgd worden.

Deelnemers:

De training is bedoeld voor vrijwilligers die hun eigen coachvaardigheden willen uitbreiden. De groep bestaat uit maximaal 12 deelnemers.

Tijdsinvestering:

De training duurt tussen de 3 dagdelen en 3 dagen. De precieze omvang van de training wordt in overleg met de opdrachtgever bepaalt.

Data en kosten:

Op aanvraag

Locatie: De training wordt incompany uitgevoerd.
Contactpersoon:

Elwine Halewijn | elwine.halewijn@itta.uva.nl

020 - 525 38 44

Referenties

Het ITTA is een kennisinstituut voor Nederlands als eerste en tweede taal, dat met kennis van zaken én maatschappelijke betrokkenheid wil bijdragen aan kwaliteitsontwikkeling van het (taal)onderwijs en taalbeleid. Het ITTA heeft bijna 30 jaar ervaring in het onderwijs aan anderstaligen.