4 mrt. 2020 - 23:26:14 Publicatiedatum: 16 januari 2020

Lesvoorbeelden van alfadocenten

Werken met de Leerlijn Alfabetisering ISK in de praktijk

Mooie voorbeelden uit de lespraktijk van alfadocenten in de ISK die de training Werken met de Leerlijn  Alfabetisering ISK volgden. In 2019 kwam deze leerlijn gereed: alle doelen voor taal in de alfaklas op een rijtje; een lijst met 600 doelwoorden en beschrijving van vijftig lesmaterialen. Schoolinfo tekende de verhalen van negen enthousiaste docenten op.

In de kennismakingstraining probeerden docenten activerende alfadidactiek uit en zetten een alfaleerlijn voor hun eigen school in de steigers. Hieronder in het kort de mooie voorbeelden. Op Wikiwijs zijn de hele verhalen te lezen (volg de links).

Een alfaleerlijn voor onze school

De opdracht 'Ontwikkel een leerlijn voor je eigen school' liet docenten nadenken over doelgerichte keuzes: welke lesmaterialen zetten we in en welke didactiek werkt goed bij deze leerlingen? Een enthousiaste docente vertelt over hoe de Leerlijn Alfabetisering voor hun school op het goede moment kwam: 'Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden!'

Woorden, woorden, woorden

Het leren van heel veel woorden is een belangrijk startdoel in de alfaklas.  Het lesvoorbeeld over woordenschat is een bingospel om woorden uit de ISK-alfawoordenlijst te oefenen. 'Leerlingen zitten rechtop actief te luisteren, en te wachten tot zij een woord horen waarvan ze het plaatje omhoog kunnen houden'.

Luisteren, spreken en schrijven

.. leer je door te doen. In de training keken docenten naar een filmpje van een docent die met TPRS werkt in haar alfaklas. (Lees over haar aanpak in het Les-artikel). Veel docenten gingen daarop ook met hun klas een verhaal maken. Een docent maakt activerende woordenschatlessen met TPRS en met behulp van het digibord en een andere gebruikt PowerPoint om dialogen te oefenen. Een manier om met luisteren te oefenen op alle niveaus kwam van een docent die alle leerlingen een actieve luistertaak geeft met luisterkaarten. Ook 'Schrijven' op verschilende alfaniveaus met één en dezelfde opdrachtkaart is mogelijk; kijk daarvoor naar het format voor een functionele schrijfopdracht met taalsteun erin op drie niveaus.

Omgaan met verschillen

Grote verschillen tussen leerlingen en allemaal hebben ze veel aandacht van de docent nodig. Allemaal een ander boek is echter niet nodig, ontdekte een van de docenten:  'Ik probeer dezelfde materialen voor alle leerlingen te gebruiken door aanpassingen te maken in instructietijd, werkvorm, aantal vragen en bijbehorende leerdoelen.' Leerlingen die zelfstandig aan het werk kunnen gaan, en blijven, geeft de docent de ruimte met kleine groepjes te werken. Met een systeem met kleuren en acties weten de leerlingen in de klas precies wat ze moeten doen op elk uur van de dag.

Meer informatie

De Leerlijn Alfabetisering ISK is ontwikkeld in samenwerking met Schoolinfo en docenten uit de ISK. De Leerlijn staat op Wikiwijs. Meer informatie over de Leerlijn Alfabetisering ISK vindt u ook op de website van het ITTA.

Wilt u ook de kennismakingstraining Werken met de Leerlijn Alfabetisering ISK volgen, of met uw team een leerlijn vormgeven voor uw alfaleerlingen? Neem voor vragen contact op met Petra Popma: petra.popma@itta.uva.nl.