Aan de slag met woorden leren in de alfaklas

Werken aan basiswoordenschat voor een snelle start

Auteur:

Petra Popma

Publicatiedatum: 2017

In dit artikel vertelt Petra Popma over het belang van een snelle start met een basiswoordenschat bij leerlingen in de ISK die nog in het alfabetiseringsproces zitten. Om welke woorden gaat het en op welke manier zorg je ervoor dat de woorden goed geleerd worden. En vooral: hoe doe je dat op een aansprekende manier, zodat de leerlingen 'bij de les' blijven?

Leerlingen die analfabeet de ISK binnen komen, hebben veel te leren. Wat voor alle Nt2-leerders geldt, geldt zeker ook voor alfaleerlingen: hoe meer woorden je in het begin van je taalverwerving leert, hoe verder je zult komen. Om welke woorden gaat het dan in de alfaklas en hoe leren leerlingen die nog niet of nauwelijks kunnen lezen en schrijven die woorden? De ‘toverwoorden’ voor een snelle start en een goed resultaat in de alfaklas zijn eerst veel luisteren en spreken, een actieve rol voor leerlingen en werken aan een basiswoordenschat.

Tijdschrift Les, nr 202, juni 2017 - Aan de slag met woorden leren in de alfaklas