Lezen is leuk!

Scholing Leesbevordering voor docenten in de ISK

Hoe stimuleer je het leesplezier van leerlingen in de ISK? En wat doet leesplezier met de leesmotivatie van de leerlingen? Leesplezier en leesmotivatie zijn indicatoren voor leessucces in de eerste én tweedetaal. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden op de ISK.

Hoe pak je dat nu aan? Wat doe je met lezen in de thuistaal? En welke rol speelt het leesdoel? In deze praktijkgerichte scholing krijg je handreikingen en tips om schoolbreed gericht te werken aan leesbevordering.

Doel:

Je krijgt handvatten om leesbevordering een plek te geven in je les én op school. Je leert hoe je aan leesmotivatie werkt en gaat praktisch aan de slag in je eigen onderwijspraktijk.

Inhoud:

In deze scholing gaan we onder andere aan de slag met deze vragen:

  • Wat is leesbevordering precies? Met welk doel lees je?
  • Hoe werk je aan (lees)motivatie?
  • Hoe werk je aan leesbevordering in de les?
  • Welke rol speelt de thuistaal bij leesbevordering?
Deelnemers:

De scholing is voor docententeams in de ISK 

Tijdsinvestering:

Twee dagdelen met een tussentijdse praktijkopdracht 

Datum:

Schooljaar 2025 - 2026

Locatie:

Op locatie met het hele team 

Contactpersoon:  Yaël Latuny
Kosten:

Op aanvraag

Referenties

Het ITTA is al dertig jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers in de ISK en kent de praktijk van binnen en van buiten. Wij voeren scholingstrajecten op maat uit, bij diverse ISK’s in Nederland. Het ITTA verzorgt coaching en advisering op maat bij diverse ISK’s in Nederland, heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van lesmaterialen (onder andere Zebra, Kennis in de Klas), ontwikkelt voorbeeldcurricula en begeleidt taalbeleidsprojecten op dit terrein. Als inhoudelijk projectleider heeft het ITTA uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK (routes) ontwikkeld, in samenwerking met LOWAN-vo. Ook ontwikkelde het ITTA de Leerlijn Alfabetisering ISK, in samenwerking met alfa-ISK-docenten en Schoolinfo.