Lezen is leuk!
Scholing Leesbevordering voor docenten in de ISK
Hoe stimuleer je het leesplezier van leerlingen in de ISK? En wat doet leesplezier met de leesmotivatie van de leerlingen? Leesplezier en leesmotivatie zijn indicatoren voor leessucces in de eerste én tweedetaal. Het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden op de ISK.
Hoe pak je dat nu aan? Wat doe je met lezen in de thuistaal? En welke rol speelt het leesdoel? In deze praktijkgerichte scholing krijg je handreikingen en tips om schoolbreed gericht te werken aan leesbevordering.
Doel: |
Je krijgt handvatten om leesbevordering een plek te geven in je les én op school. Je leert hoe je aan leesmotivatie werkt en gaat praktisch aan de slag in je eigen onderwijspraktijk. |
---|---|
Inhoud: |
In deze scholing gaan we onder andere aan de slag met deze vragen:
|
Deelnemers: |
De scholing is voor docententeams in de ISK |
Tijdsinvestering: |
Twee dagdelen met een tussentijdse praktijkopdracht |
Datum: |
Schooljaar 2025 - 2026 |
Locatie: |
Op locatie met het hele team |
Contactpersoon: | Yaël Latuny |
Kosten: |
Op aanvraag |
Referenties |
Het ITTA is al dertig jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers in de ISK en kent de praktijk van binnen en van buiten. Wij voeren scholingstrajecten op maat uit, bij diverse ISK’s in Nederland. Het ITTA verzorgt coaching en advisering op maat bij diverse ISK’s in Nederland, heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van lesmaterialen (onder andere Zebra, Kennis in de Klas), ontwikkelt voorbeeldcurricula en begeleidt taalbeleidsprojecten op dit terrein. Als inhoudelijk projectleider heeft het ITTA uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK (routes) ontwikkeld, in samenwerking met LOWAN-vo. Ook ontwikkelde het ITTA de Leerlijn Alfabetisering ISK, in samenwerking met alfa-ISK-docenten en Schoolinfo. |