Module Digitale vaardigheden - Basisvaardigheden in de volwasseneneducatie
Onderdeel van de opleiding tot docent Basisvaardigheden
Werk je in het veld van de volwasseneneducatie NT1/NT2/formeel/non-formeel aanbod? Komen er daarbij ook regelmatig vragen over hoe te werken met een smartphone of computer? Of wil je weten hoe je goed aanbod voor ontwikkeling van digitale vaardigheden vormgeeft? In de Module Digitale vaardigheden leer je over wat ontwikkeling van digitale vaardigheden bij volwassenen inhoudt en hoe je daar als docent effectief bij begeleidt.

Doel | Je maakt je de didactiek eigen van het doceren van digitale vaardigheden aan volwassenen met weinig schoolervaring, zowel uit de NT1- als NT2-doelgroep. Je leert hoe je jouw cursisten kunt ondersteunen in het gebruik van digitale technieken, en krijgt inzicht in de manier waarop cursisten die technieken vervolgens kunnen gebruiken in voor hen relevante contexten. | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Inhoud | De Module Digitale vaardigheden is één van de negen opleidingsmodules die samen de opleiding tot docent basisvaardigheden vormen. Het ITTA biedt de modules NT1, Coaching, Digitale vaardigheden en Intake aan. Een incompany-aanbod op maat op basis van een of meer modules is mogelijk. De belangrijkste thema's in de Module Digitale vaardigheden zijn:
De Module Digitale vaardigheden bestaat deels uit theorie en deels uit toepassing van de theorie in de eigen praktijk. Je werkt individueel en in leerteams, waarbij je kunt focussen op eigen belangstelling en behoeften, voortbouwend op de kennis en ervaring die je al hebt. Je formuleert eigen leerdoelen en leeracties, zowel voor de theorie als voor de eigen praktijk, en werkt daar in en buiten de bijeenkomsten aan. Leren voor en in de praktijk en leren met elkaar maken dus een belangrijk deel uit van de module. De inhoud van de module De professionele basis wordt waar nodig geïncorporeerd. | |||||||
Deelnemers | De Module Digitale vaardigheden is bedoeld voor docenten of begeleiders met een pedagogische basis (pabo/lerarenopleiding/certificaat NT2) en met werkervaring of een stageplaats op het gebied van het onderwijs in basisvaardigheden aan volwassenen. Een groep bestaat uit maximaal 12 deelnemers | |||||||
Tijdsinvestering | De Module Digitale vaardigheden bestaat uit drie bijeenkomsten (3 uur) op locatie en drie bijeenkomsten (2 uur) online. De tijdsinvestering voor deze module is 100 uur. Die is als volgt ingedeeld:
Per bijeenkomst werk je aan voorbereiding en verwerking aan de hand van vijf praktijkopdrachten. Daarnaast minimaal 50 uur praktijk (werk of stage). Aan het eind van een deelmodule is er een eindopdracht. Gedurende deze module werk je aan het opbouwen van een dossier. Als dit dossier met een voldoende wordt beoordeeld en als je aan de eisen aan de presentie hebt voldaan ontvang je een certificaat van het ITTA. | |||||||
Data |
| |||||||
Locatie | Open inschrijving: een combinatie van op locatie in Amsterdam en onlinebijeenkomsten. Incompany: op uw eigen locatie. | |||||||
Kosten | € 1300,- per persoon voor de open inschrijving. | |||||||
Contactpersoon | Manouk van den Brink: manouk.vandenbrink@itta.uva.nl Vragen over de modules NT1 vaardigheden, Coaching, Rekenen/gecijferdheid en Intake kunnen aan info@itta.uva.nl gericht worden. | |||||||
PE | PE-punten: 100 PE-categorie
Wijze van toetsing: deelname, uitvoering praktijkopdrachten en eindpresentatie Aantal contacturen: 15 Aantal uren literatuurstudie en praktijkopdrachten: 85 Netto studiebelasting: 100 | |||||||
Referenties | De modules die samen de opleiding tot Docent Basisvaardigheden vormen, zijn ontwikkeld door het samenwerkingsverband van Freudenthal Instituut/Universiteit Utrecht, Cinop/'s-Hertogenbosch en ITTA UvA/Amsterdam, op initiatief van het Steunpunt Basisvaardigheden en is mogelijk gemaakt door financiering vanuit Tel Mee Met Taal. De modules worden verzorgd door ervaren, deskundige trainers van deze instituten. Het is mogelijk dat een of meer bijeenkomsten door gastdocenten worden verzorgd. Zij hebben allen ruime ervaring in het NT1/NT2-onderwijs en met de doelgroep laaggeletterden/laagtaalvaardigen. |