NT2-beleid in het regulier vo
Een advies- en professionaliseringstraject (incompany)
In het regulier voortgezet onderwijs krijgt men steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen, bijvoorbeeld vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in hun proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te begrijpen en hun Nederlandse taalvaardigheid verder te ontwikkelen. Hoe doe je dat als school? Wat heb je nodig om een praktijkgericht NT2-beleid in de steigers te zetten?
Doel | U ontwikkelt samen met collega's een visie op de begeleiding van NT2-leerlingen op uw school. Het vertrekpunt daarvoor is goed zicht op de principes die van belang zijn bij het leren van een tweede taal. Op basis daarvan krijgt u inzicht in de onderwijs- en begeleidingsbehoeften deze leerlingen. Vervolgens gaat u aan de slag met de ontwikkeling van een plan van aanpak voor uw eigen school, waarin u vastlegt hoe het onderwijs zo kan worden ingericht dat het optimaal is afgestemd op de behoeften van de NT2-leerlingen. |
---|---|
Inhoud | In het advies- en professionaliseringstraject staan de volgende vragen centraal:
|
Deelnemers | De teamscholing is bedoeld voor actoren in het voortgezet onderwijs (vmbo, havo of vwo) die zich bezighouden met beleidsvoering of de coördinatie van activiteiten en processen, waaronder directieleden, taalcoördinatoren, zorgcoördinatoren en of mentoren. |
Data | Data voor een incompany training worden in overleg vastgesteld. |
Contactpersoon | Lies Alons: lies.alons@itta.uva.nl |
Kosten | De kosten van dit incompany scholingstraject zijn op aanvraag. |
Referenties | Het ITTA is al 30 jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers in de ISK en kent de praktijk van binnen en van buiten. Wij voeren scholingstrajecten op maat uit, bij diverse ISK’s in Nederland. Het ITTA verzorgt coaching en advisering op maat bij diverse ISK’s in Nederland, heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van lesmaterialen (onder andere Zebra, KIK Kennis in de Klas), ontwikkelt voorbeeldcurricula en begeleidt taalbeleidsprojecten op dit terrein. Als inhoudelijk projectleider heeft het ITTA uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK (routes) ontwikkeld, in samenwerking met LOWAN-vo. Ook ontwikkelde het ITTA de Leerlijn Alfabetisering ISK, in samenwerking met alfa-ISK-docenten en Schoolinfo. |