Opleidingsmodule Digitale Vaardigheden

Module van de opleiding tot docent Basisvaardigheden

Geeft u les aan volwassenen en komen daarbij ook regelmatig vragen over hoe te werken met een smartphone of computer? En wilt u uw didactische vaardigheden omtrent digitale vaardigheden verbeteren? Dan is de module Digitale Vaardigheden geschikt!

Doel:

U maakt zich de didactiek eigen van het doceren van digitale vaardigheden aan laagopgeleide volwassenen. U leert hoe u uw cursisten kunt ondersteunen in het gebruik van digitale technieken, en krijgt inzicht in de manier waarop cursisten die technieken vervolgens kunnen gebruiken in verschillende contexten.

Inhoud:

De belangrijkste thema's in de module zijn:

  • Introductie en toepassen van Standaarden en eindtermen ve digitale vaardigheden en de bijbehorende leervaardigheden op het gebied van het gebruik van ICT-systemen, veiligheid en privacy, informatie zoeken en verwerken, en digitaal communiceren. 
  • De relatie tussen digitale vaardigheden en de participatieladder.
  • De uitgangspunten van digitale lesmethodes, materialen en tools kunnen herkennen en toepassen.
  • Didactiek digitale vaardigheden in sociale, zakelijke en privécontext.
  • Inzicht in de noodzaak eigen vaardigheden op peil te houden.
  • Overzicht instrumenten en zelftests, analyse van de uitkomsten, vervolgmaatregelen.

De Module Digitale Vaardigheden bestaat deels uit theorie en deels uit toepassing van de theorie in uw eigen praktijk. U werkt individueel en in groepen, waarbij u kunt focussen op uw eigen belangstelling en behoeften, voortbouwend op de kennis en ervaring die u al heeft. Op uw werkplek (of stageplek) kijkt een collega/begeleider mee. Leren voor en in de praktijk en leren met elkaar maken dus een belangrijk deel uit van de module. 

Gedurende deze module werkt u aan het opbouwen van een dossier. Als dit dossier met een voldoende wordt beoordeeld en als u aan de eisen aan de presentie hebt voldaan ontvangt u een certificaat.

Deelnemers:

De Module Digitale Vaardigheden is bedoeld voor docenten met een pedagogische basis (pabo/lerarenopleiding/certificaat NT2) en met werkervaring of een stageplaats op het gebied van het onderwijs in basisvaardigheden aan volwassenen.

Een werk- of stageplek in het NT1- of NT2-veld hebben van ten minste 50 uur in de periode dat de module plaatsvindt (4 maanden) en een collega/begeleider op de werkplek die u ook kan beoordelen in de praktijk, is een voorwaarde om de module te kunnen volgen.

Een beschrijving van de kenmerken en taken van de praktijkbegeleider vindt u in het Profiel van de praktijkbegeleider.

Tijdsinvestering:

De Module Digitale Vaardigheden bestaat uit vier studiemiddagen van elk 3 uur. Per bijeenkomst werkt u aan voorbereiding en verwerking. De studiebelasting van de module in zijn geheel bedraagt 100 uur.

•    12 uur bijeenkomsten (4 bijeenkomsten van 3 uur)
•    30 uur groepswerk
•    45 uur zelfstandig werken
•    5 uur individuele begeleiding door docent en praktijkbegeleider
•    8 uur eindopdracht

Daarnaast minimaal 50 uur praktijk (werk of stage).

Datum:
  • Bijeenkomst 1: donderdag 12 november 2020, 13.30 - 16.30 uur.
  • Bijeenkomst 2: donderdag 3 december 2020, 13.30 - 16.30 uur.
  • Bijeenkomst 3: donderdag 21 januari 2021, 13.30 - 16.30 uur.
  • Bijeenkomst 4: donderdag 4 maart 2021, 13.30 - 16.30 uur.
Locatie:

Amsterdam

De bijeenkomsten worden coronaproof georganiseerd.

Aanmelden:U kunt zich aanmelden via dit aanmeldformulier. Heeft u nog vragen over aanmelding? Neem dan contact op met info@itta.uva.nl. Heeft u vragen over de inhoud van de module? Dan kunt u mailen met petra.popma@itta.uva.nl. 
Contactpersoon:

Petra Popma, petra.popma@itta.uva.nl 

Kosten:

€ 990,-

Referenties

De modules die samen de opleiding tot Docent Basisvaardigheden vormen, zijn ontwikkeld door het samenwerkingsverband van Freudenthal Instituut/Universiteit Utrecht, Cinop/'s-Hertogenbosch en ITTA UvA/Amsterdam, op initiatief van het Steunpunt Basisvaardigheden en is mogelijk gemaakt door financiering vanuit Tel Mee Met Taal.
De basis van de modules wordt gevormd door het Raamwerk Docent Basisvaardigheden, dat ook door dit consortium is ontwikkeld. De opleiding wordt verzorgd door ervaren, deskundige trainers van deze instituten en gastdocenten.