7 apr. 2022 - 16:41:25 Publicatiedatum: 8 maart 2022

Nieuw materiaal om ouders voor te bereiden op de overgang naar het vo

Wil jij anderstalige ouders met kinderen in groep 7/8  voorbereiden op de overgang van hun kind naar de middelbare school? Met het nieuwe online programma Praten op school op Oefenen.nl kun je samen met deze ouders oefenen met veel voorkomende gesprekken met de school en leren ouders het Nederlandse onderwijssysteem beter kennen. Met dit programma krijgen ouders meer inzicht en regie in het proces rondom de eindtoets, het schooladvies, de schoolkeuze en hun rol als ouder van een puber!

Praten op school

Wat is het?

Het programma richt zich op het verbeteren van de spreekvaardigheid van ouders en op het verbreden van de kennis rondom verschillende onderwerpen waar ouders mee te maken krijgen wanneer hun kind de basisschool verruilt voor de middelbare school. Er zijn daarom hoofdstukken ontwikkeld die zich richten op woordenschatuitbreiding en spreekvaardigheid en hoofdstukken die informatief van aard zijn. Deze twee ingrediënten zorgen er bijvoorbeeld voor dat ouders meer op de hoogte kunnen zijn van de overgang van hun kind, vaker zelfstandig gesprekken kunnen voeren met de school en ook kunnen praten mét hun kind over de overgang.

Naast het online oefenmateriaal is er ook een handleiding voor begeleiders van oudergroepen en praktijkopdrachten waarmee ouders zich kunnen voorbereiden op verschillende situaties. Bijvoorbeeld hoe je actief kunt deelnemen aan een open dag of hoe je een afspraak maakt met de mentor van je kind.

Voor wie is het?

Het programma is zelfstandig te doorlopen voor deelnemers met taalniveau A2. Het programma kan ook geschikt zijn voor deelnemers die nog onderweg zijn naar A2, mits het onder begeleiding wordt aangeboden. Bijvoorbeeld met een taalcoach.

Nieuwsgierig geworden?

Bekijk het programma en de bijbehorende materialen hier!
Voor vragen kun je terecht bij Manouk van den Brink

Praten op school is ontwikkeld in samenwerking met Oefenen.nl  en met subsidie van Tel mee met Taal.