12 apr. 2022 - 13:54:38 Publicatiedatum: 1 april 2022

Online workshop Gezondheid en Taal voor NT2-docenten - dinsdag 31 mei

Een workshop over signaleren, bespreekbaar maken en geschikte materialen

Statushouders kampen bovengemiddeld vaak met gezondheidsproblemen. Hoe signaleer je die als NT2-docent? Hoe kun je gezondheid bespreken en welke materialen kun je hierbij gebruiken? En hoe kun je daarbij samenwerken als taalschool en taalcoachaanbieder? Op 31 mei organiseert ITTA voor de derde keer een online workshop over dit thema samen met Pharos en Stichting Het Begint met Taal.

Workshop 31 mei

Op dinsdag 31 mei 2022 van 13.30-16.30 uur bieden we een online workshop aan voor NT2-docenten en taalcoachcoördinatoren. Tijdens deze workshop belichten we drie aspecten van het thema ‘Gezondheid en Taal’

  1. Hoe praat je in de taalles of tijdens je taalcoaching over gezondheid?
    • Wat doe je als je vermoedt dat het niet lekker gaat met een cursist?
    • Wat is je rol? We bieden tips voor het vroeg signaleren van psychische klachten en het bespreken van gezondheidskwesties
    • We geven je advies hoe te handelen bij gezondheidsvraagstukken.
  2. Hoe vergroot je taalvaardigheid over gezondheid?
    • We laten zien welke materialen je kunt gebruiken om te werken aan de taalvaardigheid over gezondheid
  3. Samenwerking
    • Wat is er mogelijk in samenwerking met taalscholen, taalcoaching en welzijn om samen te werken aan gezondheid?

Je vindt hier meer informatie en een aanmeldformulier.

Artikel in tijdschrift Les over workshop

In november was de tweede editie van de workshop. Tijdschrift Les, het vakblad voor NT2-docenten heeft in haar papieren editie van maart 2022 hier een artikel aan gewijd. Het artikel is te vinden via de website van Les. Het artikel beschrijft welke feiten over de gezondheid van statushouders bekend zijn. Denk hierbij aan beschermende en belastende factoren. Daarnaast geeft het concrete tips wat je als NT2-docent kunt doen om gezondsheidsthema's te bespreken, signaleren en doorverwijzen. Ook is er volop aandacht voor de materialen voor gezondheid en taal. Tot slot gaat het in op de samenwerking tussen de taalcoach en docent en met de gemeente.