Het Staatsexamen NT2 in het mbo

Liesbeth van der Meij

Publicatiedatum: 2022
Type publicatie: Literatuur

Mbo-studenten die kort in Nederland zijn en een andere moedertaal dan het Nederlands hebben, behalen vaak de examens Nederlands niet. Ze hebben daardoor moeite hun mbo-opleiding af te ronden en stromen niet door richting vervolgonderwijs of arbeidsmarkt. Om deze reden pleit de MBO Raad al langere tijd voor het invoeren van het Staatsexamen NT2 voor anderstalige studenten. Er heeft recent een internetconsultatie plaatsgevonden rond de mogelijkheid voor een vrijstelling met het Staatsexamen NT2 in het mbo (Kennispunt MBO Taal & Rekenen, 2022). In dit artikel schetst Liesbeth van der Meij de ontwikkelingen en de discussiepunten die dat heeft opgeleverd.

Lees het artikel dat in LES is gepubliceerd hier verder: Het Staatsexamen NT2 in het mbo: Wat gaat er veranderen?