31 jan. 2023 - 09:18:36 Publicatiedatum: 25 januari 2022

Filosofische gesprekken in de NT2-les

Lesmateriaal voor de ontwikkeling van denken én spreekvaardigheid

Wanneer is iemand een goede vriend? Kun je praten met een dier? Wanneer is iets lelijk? Wat betekent gelukkig zijn? Met het nieuwe lesmateriaal Wat denk jij? leren ISK-leerlingen de taal door te filosoferen. Want: iedereen kan filosoferen. De lessen gaan over onderwerpen die dicht bij de belevingswereld van ISK-leerlingen staan. Ze sluiten ook goed aan bij thema’s uit gangbare NT2-methodes. Behalve in de ISK is het materiaal ook heel geschikt voor het praktijkonderwijs en in de taalklas van groep 8.

Filosoferen kun je leren

Filosofische vragen zijn vragen over herkenbare thema’s, maar waar geen vastomlijnd antwoord op bestaat. Oók de docent weet niet direct het juiste antwoord. Het gesprek draait om het gezamenlijk onderzoek naar antwoorden en inzichten. Filosofische gesprekken geven leerlingen de ruimte om vrij en op inhoud gericht te oefenen met spreken en luisteren. Samen met de verwerkingsopdrachten ontwikkelen leerlingen hun denkvaardigheden en tegelijkertijd hun woordenschat, taalbegrip en gespreksvaardigheden!

Docentenhandboek en werkboek

Wat denk jij? bestaat uit een docentenhandboek en een werkboek voor de leerling met gedifferentieerde taalverwerkingsopdrachten. Het docentenhandboek geeft handvatten voor het voeren van filosofiegesprekken met anderstalige leerlingen: 10 concrete algemene tips en per thema suggesties voor de bepreking. In het werkboek voor leerlingen staan de verwerkingsopdrachten bij deze tien gesprekken. De instructie bij de verwerkingsopdrachten vind je terug in het docentenhandboek.

Op de website van Eenvoudig Communiceren staat meer informatie over het pakket en kun je het bestellen.

Nieuwsgierig geworden?

Ben je benieuwd hoe jij Wat denk jij? kan gebruiken met jouw leerlingen in de klas? Bekijk ons scholingsaanbod voor docenten die met het lespakket (gaan) werken en het filosoferen met de klas in de vingers willen krijgen.

Samenwerking

Wat denk jij? is ontwikkeld in een samenwerking tussen Annefieke Bonants (NT2-docent en gespreksleider filosofische gesprekken), ITTA en uitgeverij Eenvoudig Communiceren.