14 sep. 2020 - 11:11:30 Publicatiedatum: 9 juli 2020

Zomerscholen voor de ISK

Werken aan taal in de zomervakantie

Nieuwkomers hebben dit schooljaar onderwijstijd gemist. Hoe kun je deze leerlingen in de zomermaanden voldoende taalbagage meegeven? Een zomerschoolprogramma draagt bij aan de taalontwikkeling. Zo beginnen de leerlingen zonder zomerdip aan een nieuw schooljaar op de ISK of kunnen ze op een soepele manier doorstromen. Het ITTA inventariseert hoe ISK’s invulling geven aan de zomerschool.

Tips voor een effectieve zomerschool

In het inspiratiedocument van het ITTA en LOWAN vind je aanbevelingen voor een zomerschoolprogramma. We geven vijf tips voor een zomerschoolprogramma waarbij de leerlingen hun taalvaardigheid ontwikkelen. Ook is er specifiek aandacht voor een Bootcamp Overstap: een zomerschoolprogramma voor ISK-leerlingen die doorstromen naar het regulier onderwijs. Dankzij een zomerschool krijgt de leerling extra onderwijstijd én heeft hij geen last van een ‘zomerdip’.

Zomerschool in de ISK

Het ITTA maakt deze zomer korte portretten van zomerscholen in de ISK. Ga je ook aan de slag met een zomerschool voor de ISK? En vind je het leuk om mee te doen aan een klein onderzoek? Stuur dan een mailtje naar Lies Alons of Anne Marije de Goeijen en je ontvangt een online vragenlijst.