Werken aan woordenschat

Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK en het vo

Woorden zijn de bouwstenen van een taal: woordenschat is cruciaal om taal te begrijpen en taal te gebruiken. Voor veel leerlingen in de ISK en het vmbo is woordenschat een aandachtspunt. Welke woorden hebben (NT2-)leerlingen nodig? Wat kun je als docent bieden en wat kan de leerling zelf doen om autonoom woorden te leren? In deze korte praktijkgerichte scholing krijg je handreikingen en tips om gericht te werken aan woordenschatontwikkeling.

Doel:Je krijgt handvatten om de woordenschat van je leerlingen (NT2-leerlingen en/of vmbo-leerlingen) doelgericht te ontwikkelen. Je leert hoe je, met behulp van de Basislijst Schooltaalwoorden vmbo, met het hele team schoolbreed en in alle vakken kunt werken aan woordenschat.
Inhoud:

In de tweedaagse gaan we onder andere aan de slag met deze vragen:

  • Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen genoeg woorden kennen om uitleg en teksten in alle vakken goed te kunnen begrijpen?
  • Welke woorden zijn noodzakelijk om teksten en instructies goed te begrijpen?
  • Hoe leren leerlingen deze woorden snel en goed?
  • Welke strategieën kun je de leerlingen aanleren zodat ze zelfstandig en autonoom nieuwe woorden kunnen blijven leren?
Deelnemers:

De tweedaagse is bedoeld voor docententeams, zowel taal- als vakdocenten (ISK, PrO en vo).

Tijdsinvestering:

Twee dagdelen met een tussentijdse praktijkopdracht

Locatie:

Op locatie met het hele team

Contactpersoon:

Anne Marije de Goeijen | annemarije.degoeijen@itta.uva.nl

Kosten:

Op aanvraag

Referenties

Het ITTA heeft veel scholen in Amsterdam en omstreken begeleid bij het gezamenlijk ontwikkelen van een teambrede aanpak voor woordenschat. Deze aanpak wordt ook met succes uitgevoerd op ISK's.

Het ITTA is al dertig jaar actief in het onderwijs aan nieuwkomers in de ISK en kent de praktijk van binnen en van buiten. Wij voeren scholingstrajecten op maat uit, bij diverse ISK’s in Nederland. Het ITTA verzorgt coaching en advisering op maat bij diverse ISK’s in Nederland, heeft meegewerkt aan de ontwikkeling van lesmaterialen (onder andere Zebra, Kennis in de Klas), ontwikkelt voorbeeldcurricula en begeleidt taalbeleidsprojecten op dit terrein. Als inhoudelijk projectleider heeft het ITTA uitstroomprofielen en leerlijnen in de ISK (routes) ontwikkeld, in samenwerking met LOWAN-vo. Ook ontwikkelde het ITTA de Leerlijn Alfabetisering ISK, in samenwerking met alfa-ISK-docenten en Schoolinfo.