27 mrt. 2020 - 11:47:57 Publicatiedatum: 24 maart 2020

Talige tips voor de basisschool thuis

Ouders en school thuis aan aan de slag

Hoe kunnen ouders hun kind thuis ondersteunen bij hun talige ontwikkeling? In deze roerige tijd is een goede samenwerking tussen ouders en school essentieel. We geven vijf tips voor talige activiteiten om aan ouders mee te geven!

Tip 1. Samen aan de kook – nieuwe woorden leren

Ga samen met je kind koken of bakken. Bekijk samen een recept en lees de woorden en zinnen.

• Wat staat erin, welke woorden kent je kind en welke woorden niet?
  • Wat betekent een zin als ‘meng het meel met de suiker’? Wat moet je dan doen? Kan je kind het voordoen?
  • Geef je kind de instructie van het recept of laat je kind de instructie aan jou geven.

De lekkerste manier om nieuwe woorden te leren en oefenen!

Tip 2. 'De cactus heeft een stekelige bui’ - van voorwerp naar verhaal

Kies een voorwerp in huis en bedenk een verhaal. Is de lamp bijvoorbeeld ontevreden over zijn kleur? Waarom is de cactus in een stekelige bui vandaag? Of heeft de laptop misschien geen zin om vandaag te typen? Waarom heeft de koelkast het koud vandaag?

Kinderen oefenen zo hun spreekvaardigheid, leren zaken met elkaar te associëren, prikkelen hun fantasie en breiden hun woordenschat uit.

Tip 3. Wie ben ik? Ben ik een banaan?

Plak een kaartje (post-it) op je voorhoofd met daarop de naam van een bekend persoon, een voorwerp, dier of lievelingseten. Stel daarna om de beurt een vraag om erachter te komen wie jij bent! Wie het eerst de persoon raadt, die wint!

Let op: je mag alleen maar antwoorden met ja of nee! Dus stel goede vragen:-)

Tip 4. De woordslang

Maak een slang van woorden waarbij de laatste letter de eerste letter van het nieuwe woord is. Nog leuker in een thema! Kies bijvoorbeeld het thema dieren, voetbal, landen of eten.

Voorbeeld: ezelluipaarddromedaris - slanggeittapirreebok – ...

Tip 5. Gatenkaraoke

1. Zet het favoriete Nederlandstalige nummer van je kind en jou op.
  2. Zing mee met het liedje.
  3. Jij of je kind draait tijdens het nummer het volume uit, maar iedereen moet wel blijven doorzingen!
  4. Zingt iedereen nog op het goede moment als het volume weer aan gaat? Dan scoor je 1 punt.
  5. Degene met de meeste punten wint!

Met de gatenkaraoke oefenen ouders luistervaardigheid, uitspraak en intonatie met hun kind.

Meer tips voor talige activiteiten thuis?

Download of bestel de activiteitenklapper van Ouders in de Zomerschool!

Wil je je eigen ouderprogramma opzetten?

Schrijf je dan nu in voor de online workshop op woensdag 8 april, 13.30 - 15.00 uur. Er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar, dus schrijf je snel in.