30 nov. 2022 - 09:06:02 Publicatiedatum: 30 november 2022

Terugblik op de studiedag van LOWAN-vo: Ruim 1100 deelnemers deden mee aan de jaarlijkse studiedag van LOWAN-vo 2022.

Het ITTA verzorgde er vier drukbezochte workshops. Ook de stand van het ITTA wisten veel bezoekers te vinden.

Op maandag 7 november 2022 organiseerde LOWAN-VO de jaarlijkse studiedag voor het nieuwkomersonderwijs VO. Naast een plenair programma waren er maar liefst 38 workshops waaronder vier die werden gegeven door adviseurs van het ITTA. We blikken terug op deze vier succesvolle workshops.

Aan de slag met taalleren 2.0

NT2-leerlingen leren taal het beste in interactie. Maar: waarover hebben leerlingen dan interactie? In deze workshop verdiepten docenten zich in taalleren aan de hand van een experiment en wisselden ze uit hoe je taalsteun kunt bieden als leerlingen een proefje uitvoeren.

Wil je meer weten over onderzoekend leren in de ISK of wil je met jouw NT2-leerlingen aan de slag met een proefje? Stuur een bericht naar ons secretariaat, dan houden we je op de hoogte!

Stage als steiger voor taalontwikkeling

Als NT2-leerlingen in het praktijkonderwijs goed worden voorbereid op hun stage, dan is deze plek een ideale taalleeromgeving én een ideale plek om het vak te leren. Tijdens de workshop kregen docenten en stagebegeleiders handvatten om dit aan te kunnen pakken op hun eigen praktijkschool.

Meer weten? Bekijk de handreiking NT2 voor docenten in het praktijkonderwijs via NT2-handreiking voor docenten Praktijkonderwijs - LOWAN.

Zicht krijgen op leesproblemen of dyslexie

Hoe stem je leesinstructie en leesondersteuning af op de behoeften van de NT2-leerling? Hoe krijg je zicht op de leesvaardigheid in de moedertaal? En hoe geef je ondersteuning praktisch vorm op school? De workshop leverde ISK-docenten een hoop stof tot nadenken op!

Ben je nieuwsgierig of wil je meer uitwisseling over dit onderwerp? Word dan lid van de LOWAN-community ‘Extra ondersteuning bij leesonderwijs’ of bekijk de LOWAN-themapagina.

Ontwikkeling van spreekvaardigheid in de ISK-alfaklas

In deze workshop leerden de deelnemers over werken aan spreekvaardigheid in de ISK-alfaklas. Aan welke onderdelen werk je en wat zijn passende werkvormen? Er werd veel uitgewisseld en dat leverde goede ideeën en inzichten op.

Vind je het leuk om jouw ideeën voor de ISK-alfaklas te delen met collega’s uit het land, meld je dan aan voor de volgende bijeenkomst van de Kenniskring Alfabetisering ISK op dinsdag 21 maart 2023, 15.00-17.00 uur, online. Het idee: ervaren ISK-alfadocenten vinden elkaar voor kennisdeling. Deelname is gratis. Aanmelden kan door een bericht te sturen naar ons secretariaat. Let op: er is beperkt plaats.

Heb je vragen over een van de workshops of over ons aanbod voor de ISK? Ga naar onze pagina over ISK of neem contact op met Lies Alons of Anne Marije de Goeijen.