Trainingenoverzicht
- Titel
-
Lezen is leuk!
Scholing Leesbevordering voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: ISK, leesmotivatie, leesbevordering, lezen, leesplezier, ISK-docent
Hoe stimuleer je het leesplezier van leerlingen in de ISK? En wat doet leesplezier met de leesmotivatie van de leerlingen? Leesplezier en leesmotivatie zijn indicatoren voor leessucces in de eerste én tweedetaal. Het is belangrijk om...
-
Training Taal 2F/3F voor pedagogisch medewerkers
Individueel of groepsgewijs
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Wilt u praktijkgericht werken aan uw spreek- en schrijfvaardigheid en werkt u als leidster/pm'er in een kindcentrum, peuterspeelzaal of in de buitenschoolse opvang? In onze korte, intensieve training werkt u aan uw persoonlijke aandachtspunten op...
-
Masterclasses Taalbewust beroepsonderwijs in het mbo
Voor mbo-docenten Nederlands
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, leesvaardigheid, didactiek
Taalbewust beroepsonderwijs in het mbo is een serie van vier masterclasses. Hierin bieden wij achtergronden en concrete handreikingen voor effectief en motiverend taalonderwijs.Data open inschrijving zijn bekend!(incompany mogelijk)
-
Effectief voorbereiden op Staatsexamens NT2 Examentraining
Voor docenten NT2 - open inschrijving of incompany
Doelgroep: - Trefwoorden: staatsexamens nt2
Kandidaten zakken soms voor het Staatsexamen NT2, omdat ze het tijdens het examen niet 'handig' aanpakken. Wat kunt u doen om cursisten goed voorbereid en zonder stress naar het examen te laten gaan? Een informatieve en praktische training.
-
Praktijkgericht taalleren
Voor docenten inburgering, participatie en basisvaardigheden
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: docenten, praktijkgericht leren
Trajecten voor inburgering en basisvaardigheden zijn gericht op succesvolle participatie. Praktijkgericht (taal)leren is daarbij een belangrijke succesfactor. Wat kunt u als docent doen om dit praktijkgerichte leren tot een succes te maken?
-
Taalbewust beroepsonderwijs in praktijk brengen
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, taalvaardigheid
Taal is essentieel bij het leren van een vak en het succesvol afronden van een opleiding. Ook de exameneisen Nederlands vragen om aandacht voor taalontwikkeling. Met een slimme aanpak en onderlinge samenwerking biedt elke leersituatie...
-
TINK-training voor pedagogisch medewerkers
Versterking van interactievaardigheden én taal voor betere communicatie met kinderen
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Pedagogisch medewerkers in de kinderopvang versterken hun taal- en interactievaardigheden met de TINK-training. Deze vaardigheden blijken namelijk de belangrijkste kwaliteitsfactor in de begeleiding van kinderen. Met TINK leren pm'ers hoe ze goede...
-
Opstapcursus Nederlands als tweede taal (NT2) voor lesgeven aan vluchtelingkinderen
Speciaal voor startende docenten in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taaldidactiek, nederlands, NT2, voortgezet onderwijs
Wilt u gaan lesgeven aan vluchtelingkinderen en bent u docent in het voortgezet onderwijs of in het basisonderwijs/hebt u daar een opleiding voor gedaan? Met de Opstapcursus leert u de beginselen van het NT2-onderwijs. Het lesgeven aan...
-
Basisscholing NT2 voor startende docenten in de ISK
De NT2-basis - in zes bijeenkomsten
Doelgroep: - Trefwoorden: ISK, taalbeleid, didactiek, taaldidactiek
De diversiteit aan leerlingen in de ISK met grote verschillen in taalniveau, herkomst en competenties vraagt veel van docenten. In deze basisscholing maken startende docenten in de ISK kennis met een aantal NT2-onderwerpen die ze meteen kunnen...
-
Werken aan leessucces in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Hoe leer ik leerlingen in de ISK strategisch te lezen? Hoe zorg ik ervoor dat zij leeskilometers maken? Welke functionele en activerende werkvormen zet ik daarbij in? De scholing Werken aan leessucces in de ISK is geschikt voor docenten die hun...
-
Alfabetisering in de ISK-klas
Voor docenten in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: taaldidactiek, alfabetisering, NT2
In deze serie van twee studiemiddagen maakt u kennis met de belangrijkste aspecten van effectief alfabetiseringsonderwijs. Wat zijn passende aanpakken voor leerlingen die niet nauwelijks hebben leren lezen en schrijven in hun moedertaal? Hoe ga je...
-
O jee, een NT2-leerling in de klas
Scholing tot NT2-deskundige in het regulier vo
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het regulier voortgezet onderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van anderstalige leerlingen uit de ISK. Deze leerlingen zitten nog midden in het proces van tweedetaalverwerving. Zij hebben extra ondersteuning nodig om de vakinhoud te...
-
FEED UP, FEEDBACK, FEEDFORWARD
Formatief evalueren in de NT2-les
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Waar werk je in de NT2-les met een leerling naartoe? Welke stappen zijn nodig om dit doel te bereiken? En hoe help je de leerling deze stappen te zetten? Formatieve evaluatie helpt docenten om maatwerk te bieden in de klas en biedt de leerling...
-
Alfabetisering in de ISK
Serie van twee studiemiddagen voor docenten in de ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, leerlijnen
In deze actieve scholing komen inhoud en didactiek aan bod: welke materialen en werkvormen zijn effectief? Hoe werk je doelgericht en activerend met alfaleerlingen in de ISK? Hoe laat je leerlingen zelfstandig en samen leren en hoe ziet een...
-
Praktijkgericht taal leren: Module A - in de les en met de klas
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Maar hoe krijg je dit in je dagelijkse lespraktijk voor elkaar? Hoe ga je om met al die verschillende doelsituaties en ervaringen van cursisten en hoe kun je bijeenkomsten met gastsprekers of een...
-
Praktijkgericht taal leren: Module B - leren buiten de les
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Praktijkgericht taal leren: het lijkt zo makkelijk. Je geeft de cursisten een praktijkopdracht en dan doen ze het..... of niet. Wat kunt u in uw dagelijkse lessen doen om praktijkopdrachten en buitenschools leren tot een succes te maken? In deze...
-
Leesbevordering op maat
Voor docenten in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, leesvaardigheid, leesmotivatie
“Lezen is saai!” of “ik lees alleen als het moet.” Veel jongeren lezen niet graag. Dit kan om allerlei redenen zijn. Het lezen kost veel moeite, boekenaanbod is niet bekend, concentreren is lastig of het belang van lezen is voor de leerling...
-
Praktijkgericht taal leren: Module C - organiseren praktijkgericht inburgeringsaanbod vanaf 2021
Voor coördinatoren
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
In het nieuwe inburgeringsstelsel gaat de taaleis van A2 naar B1 en zal (arbeids)participatie steeds belangrijker worden. Om straks een goed aanbod te kunnen neerzetten en u te kunnen profileren als aanbieder, is het van belang dat praktijkgericht...
-
Werken met ISK-methode Kennis in de Klas
Scholing van twee studiemiddagen over NT2 én Mens & Maatschappij
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, taalontwikkeling
In de tweede fase van de ISK bereiden de leerlingen zich voor op instroom in het regulier onderwijs. Ze krijgen Nederlands, maar ook zaakvakken zoals Biologie en Mens & Maatschappij. Met Kennis in de Klas (KIK) gaan de leerlingen aan de slag...
-
O jee, een NT2-leerling in het praktijkonderwijs
Hoe kan ik de NT2-leerling ondersteunen?
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen vanuit de ISK. Deze leerlingen zitten nog middenin hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs krijgen zij de kans om hun taalvaardigheid verder te ontwikkelen...
-
Werken met Alfataal in de ISK-alfaklas
Doelgericht en activerend werken aan mondelinge vaardigheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: alfabetisering, activerende werkvormen, NT2-didactiek
Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? Het ITTA ontwikkelde Alfataal, een serie relevante en interessante thema's voor leerlingen in de ISK-alfaklas. Wil je alles weten over hoe je gericht werkt aan snel en goed leren...
-
Werken met Kennis in de Klas
Voor ISK-docenten die werken met KIK Mens & Maatschappij
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden de leerlingen zich voor op instroom in het regulier onderwijs. Ze krijgen Nederlands, maar ook zaakvakken zoals Biologie en Mens & maatschappij. Met Kennis in de Klas (KIK) gaan de leerlingen aan de slag...
-
Digitale vaardigheden in de ISK
Scholing voor ISK-docenten
Doelgroep: ISK Trefwoorden: digitale vaardigheden, professionalisering, NT2-didactiek
Digitale vaardigheden worden steeds belangrijker: in het onderwijs en in de maatschappij. Ook in de ISK: om de taal te leren en te oefenen moeten leerlingen werken met devices en programma’s. Ze moeten informatie kunnen zoeken en verwerken en...
-
Meer en beter lezen in alle vakken
Samen werken aan leesvaardigheid in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, taaldidactiek
Lezen is een zaak van alle vakken. Leerlingen doen immers veel vakkennis op door teksten te lezen. Succes in de zaakvakken hangt dan ook samen met het gemak waarmee leerlingen de teksten lezen en aan de slag kunnen met de inhoud. Als u gericht...
-
Meertaligheid in het Primair Onderwijs
Van de theorie naar de praktijk bij meer- en anderstalige leerlingen in de klas.
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs
Steeds meer scholen hebben te maken met instroom van leerlingen die een andere moedertaal dan het Nederlands hebben. De taalontwikkeling in een tweede taal verloopt anders dan in de moedertaal. Hoe u ervoor zorgt dat u alle leerlingen een taalrijke...
-
Teamtraining Praktijkgericht Taalleren en activerende werkvormen
Werken aan je vaardigheden op lesniveau
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: praktijkgericht leren, maatwerk
Praktijkgericht taal leren. Het lijkt zo makkelijk. Elke NT2-docent heeft er wel een idee bij, maar doe je het ook zoals je zou willen? Wat kun je in je dagelijkse lessen doen om praktijkgericht taal leren tot een succes te maken? De training...
- Titel