18 dec. 2020 - 16:43:17 Publicatiedatum: 11 september 2020

Alfataal: nieuw lesmateriaal voor de ISK-alfaklas, gratis beschikbaar via LOWAN

Hoe werk je met je ISK-alfaklas aan mondelinge taalvaardigheid? Het ITTA ontwikkelde in samenwerking met Schoolinfo en alfadocenten uit het veld Alfataal. In twintig thema’s oefenen alfaleerlingen op hun eigen niveau met gesprekken voeren, en beter lezen en schrijven. Het lesmateriaal is gratis beschikbaar op de website van LOWAN.

Wat biedt Alfataal?

Met Alfataal leren jongeren die nog bezig zijn met alfabetiseren veel relevante woorden en oefenen ze met handige zinnen gebruiken en gesprekjes voeren. Beter functioneel leren lezen en schrijven wordt hieraan gekoppeld.

Alfataal is gemaakt voor klassikaal gebruik, met gedifferentieerde oefeningen voor Alfa A, Alfa B en Alfa C, om met en van elkaar te leren. Elk thema biedt voor 4 tot 6 uur lesmateriaal.

Voor de docent zijn er een algemene handleiding, beschrijvingen van veelgebruikte activerende werkvormen en een uitgebreide handleiding bij elk thema. En extra materiaal zoals gesprekskaartjes, memory- en bingokaarten om woorden te herhalen en per thema de taalkaart voor de Naar buiten-opdracht.

20 thema's gratis beschikbaar op de website van LOWAN

Benieuwd naar het leerlingmateriaal, de handleidingen en extra’s zoals spelmateriaal en gesprekskaartjes? Kijk op de website van LOWAN, daar zijn de eerste tien thema’s al gratis beschikbaar. Eind september is het compleet, dan zijn alle 20 thema's plus audio daar te vinden.

Webinar

Meer weten over hoe Alfataal is opgebouwd en hoe je ermee kunt werken? Meld je dan aan voor het gratis webinar over Alfataal op 28 september. Zie voor meer informatie en aanmelden: Webinar Werken met Alfataal.

Training

In de training Werken met Alfataal leer je alles over de activerende werkvormen en doelgerichte taken van Alfataal.

Meer informatie

Voor meer informatie over Alfataal kun je ook contact opnemen met Petra Popma of Anne Marije de Goeijen.

Alfataal is ontwikkeld door het ITTA UvA in samenwerking met een expertteam van Alfa ISK-docenten en Schoolinfo, in opdracht van de VO-raad en mogelijk gemaakt door het ministerie van OCW.

De basis voor Alfataal is gelegd in het project Leerlijn Alfabetisering ISK.