Publicatiesoverview
Resultaten voor trefwoord "luistervaardigheid" » Bekijk alles
-
Taal- en actiekaarten - 2018
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: NT2, volwasseneneducatie Type: Literatuur
Of je nu Nt2-les geeft aan laaggeschoolde inburgeraars, schoonmakers op de werkvloer, hoogopgeleide expats of ONA-cursisten (Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt), het is belangrijk om een goede transfer te organiseren van de lessituatie naar...
-
Ouders en school: betrokken in dezelfde taal - 2018
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Ouders willen hun kind graag helpen en ondersteunen tijdens de loopbaan in het voortgezet onderwijs. Maar zeker laagopgeleide, laaggeletterde en/of anderstalige ouders weten vaak niet goed hoe ze dat kunnen doen. Voor hen heeft het ITTA de cursus...
-
Taalbewust beroepsonderwijs - 2017
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, vakonderwijs
3e druk!Voor alle docenten in (v)mboDit boek is een toegankelijke en prikkelende uitgave voor alle (aankomende) docenten in het (v)mbo, zowel docenten Nederlands als beroepsvakdocenten. Het boek staat boordevol lesideeën en effectieve en uitdagende...
-
Voorbeeldopdracht Dagverslag stage - 2017
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: schrijfvaardigheid, mbo docenten
Hieronder zie je een voorbeeld van een opdracht uit het boek Taalbewust beroepsonderwijs. Vijf vuistregels voor effectieve didactiek. (Coutinho, 2014/2017) van Tiba Bolle en Inge van Meelis. In dit voorbeeld zie je hoe je studenten kunt begeleiden...
-
Aan de slag met woorden leren in de alfaklas - 2017
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering, NT2
In dit artikel vertelt Petra Popma over het belang van een snelle start met een basiswoordenschat bij leerlingen in de ISK die nog in het alfabetiseringsproces zitten. Om welke woorden gaat het en op welke manier zorg je ervoor dat de woorden goed...
-
Samen kom je verder... - 2017
Doelgroep: ISK, Mbo Trefwoorden: doorlopende_leerlijnen
In dit artikel pleit Lies Alons ervoor dat vanaf dat een leerling de ISK binnenkomt, het doelperspectief centraal staat. Zo gaat de leerling doelgericht te werk en kan er beter gewerkt worden aan doorstroom naar regulier (vervolg)onderwijs. Wat is...
-
Door dezelfde hoepel, maar op een eigen manier - 2017
Doelgroep: Basisvaardigheden, Inburgering Trefwoorden: mondelinge taalvaardigheid, vrijwilliger, NT2
Marlies Elderenbosch geeft in dit artikel informatie over het project VIME. Zij brengt verslag uit van een aantal oriënterende gesprekken over de rollen die vrijwilligers kunnen spelen voor eerste- en/of tweedetaalleerders.
-
Samenwerken aan een betere leesvaardigheid - 2016
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, activerende werkvormen
Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs ervaren moeilijkheden bij het lezen van hun schoolboekteksten. Problemen met tekstbegrip kunnen leiden tot lage cijfers of zelfs schooluitval. Om dit te voorkomen is het belangrijk om de leesvaardigheid...
-
Tien vragen over ONA - 2016
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
Voor de bundel Vakwerk 10 (2016) van de BVNT2 heeft Bregje Kaars Sijpesteijn het artikel 'Tien vragen over ONA' geschreven. Dit artikel gaat aan de hand van tien vragen dieper in op het examen ONA, de achtergronden en de succesfactoren voor de...
-
Doorstroomprofielen mbo van anderstalige migranten en vluchtelingen - 2016
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: -
Veel instellingen worstelen met niveaubepaling Nederlands. In het overzicht van profielen staat hoe instellingen om zouden kunnen gaan met vluchtelingenstudenten bij instroom in een mbo-opleiding en welke leerroutes mogelijk zijn.