9 nov. 2023 - 13:11:23 Publicatiedatum: 9 november 2023

Heel MBO leest!

Hoe kunnen mbo-scholen en bibliotheken bijdragen aan de leesmotivatie, leesplezier en effectief leesgedrag van de studenten?

Kennispunt Taal en Rekenen, de Mbo Taalacademie en Stichting Lezen starten een offensief om mbo-studenten aan het lezen te krijgen: Heel mbo leest! Op vrijdag 10 november gaat het leesoffensief van start met een grote conferentie in Amersfoort.

Leesoffensief

"Lezen, ik heb er niet echt een hekel aan maar ik heb er gewoon geen zin in" of "Lezen doe ik niet want ik heb dislexie." Deze uitspraken van jongeren in het mbo zijn vast herkenbaar.

De gemiddelde mbo’er leest niet zo veel. Daarom starten het Kennispunt Taal en Rekenen, de MBO Taalacademie en Stichting Lezen het leesoffensief Heel MBO leest: een offensief om mbo-studenten aan het lezen te krijgen. Lezen heeft positieve effecten op het schoolcarrière van studenten. En regelmatig lezen bevordert het leesplezier, stimuleert de taalontwikkeling en gaat het laaggeletterdheid tegen.

Conferentie met workshops van ITTA

Het leesoffensief Heel MBO leest gaat op 10 november van start met een grote conferentie in Amersfoort.

Tijdens de conferentie, die uitverkocht is, verzorgt Femke Scheltinga, Senior Adviseur van ITTA de workshop 'Leesbevordering op maat: rekening houden met verschillen.' Waarom lezen jongeren niet?
Hoe houd je rekening met verschillen tussen jongeren? In deze deelsessie gaan deelnemers aan de slag met effectieve manieren om lezen op maat bij studenten te bevorderen.

Op maat naar 2F

Inge van Meelis en Anne Middelweerd-Montes  (senior) adviseurs van ITTA verzorgen een andere deelsessie: 'De student leest! Samen ontdekken wat werkt bij lezen.'   Welke stappen helpen de student bij het begrijpen van een tekst?

De leesaanpak van 'Op maat naar 2F' geeft de student en de docent inzicht en houvast in het leesproces. 'Op maat naar 2F' biedt een format om met zelfgekozen teksten en realistische taken te werken en samen te ontdekken wat een student kan en wat hem helpt bij het lezen.

De aanpak is uitgewerkt in een praktijkonderzoek naar formatief evalueren bij lezen door Cito Lab, ITTA UvA, ROC Friese Poort en ROC Nijmegen.

Ben je niet bij de deelsessie maar wil je wel meer weten? Kijk hier.