Projectenoverzicht
- Titel
-
LLO | Begeleiden bij de beroepsopleiding
Maatwerk scholingsaanbod voor vakdocenten en praktijkopleiders
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: docenten, scholing, e-learning, vakdocenten
Mensen met beperkte basisvaardigheden kunnen gebaat zijn bij een beroepsopleiding om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken. Maar juist die beperkte basisvaardigheden vormen een belemmering bij het volgen van een beroepsopleiding. Passende...
-
Leesbevordering op maat in het vmbo
Welke jongere is (g)een lezer? De weerstand voorbij...
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, leesmotivatie, leesbevordering
Veel jongeren lezen niet graag. Om de leesvaardigheid te onderhouden en verbeteren zouden jongeren moeten lezen, maar al vanaf het einde van de basisschool neemt de leesmotivatie af. Om de negatieve spiraal van zwakke leesvaardigheid en afname van...
-
Actief met taalregisseurs
Taalonderwijs bij Regio College
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid
Het Regio College werkte met het ITTA het concept van zogenaamde taalregisseurs uit. Speerpunt is hoe taaldidactiek in alle vakken gestimuleerd kan worden. ITTA coacht de regisseurs één op één.
-
Inspiratie voor taaldocenten
Resultaatgericht taalonderwijs bij Mbo College Airport en Amstelland
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, professionalisering, coachen
Het Mbo college zet in op motiverend en aantrekkelijk onderwijs voor de student. Het College verwacht dat docenten in effectief les geven en rekening houden met de verschillen in leerstijl, tempo, niveau, leeftijd van de studenten. Ze streeft...
-
Ouders en school samen betrokken
Scholing voor mentoren en oudercoördinatoren in het voortgezet onderwijs
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Zo divers als de populatie kinderen op een middelbare school in Nederland, zo divers is ook de populatie ouders. Hoogopgeleid, laagopgeleid, anderstalig, Nederlandstalig, diversiteit alom. Wat zij gemeen hebben, is dat zij hun kind vaak zo goed...
-
Goed van start: een verlengde intake in de ISK!
Formatieve evaluatie biedt zicht op leermogelijkheden
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wanneer een leerling instroomt in de ISK is het van belang dat docenten zich een goed beeld vormen van de leerling. Wat kan de leerling al? Hoe instructiegevoelig is de leerling? En wat is een passend uitstroomprofiel? Een verlengde intake met...
-
Drieslag NT2 biedt inspiratie
NT2-leerlingen groeien verder in het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taalontwikkeling, leerlijnen, NT2
Een NT2-leerling die doorstroomt naar het regulier onderwijs komt daar in aanraking met allerlei nieuwe vakken, nieuwe klasgenoten en nieuwe docenten. Hier wordt de leerling ondergedompeld in het regulier onderwijs en daarmee ook in de Nederlandse...
-
Experiment Effectief werven met KLASSE! voor toeleiding naar cursussen basisvaardigheden
Een opstap naar scholingsaanbod voor laaggeletterden
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, rekenen, digitale vaardigheden, NT1, werving
Met het experiment ‘Effectief werken met KLASSE!’ geven we manieren van werken in handen van cursusleiders en organisatoren. We ontwikkelen concrete stappen samen met gemeenten, bibliotheken, welzijnsorganisaties en cursusleiders van...
-
NT2-didactiek in de ISK
voor alle docenten die werkzaam zijn in de ISK
Doelgroep: - Trefwoorden: -
Lesgeven in de ISK vraagt veel van docenten. De groep leerlingen is heel divers en docenten moeten inspelen op de grote verschillen tussen leerlingen in taalniveau, in achtergrond en in competenties. Daarnaast hebben docenten te maken met een...
-
LLO-Collectief | Professionalisering van beroepsvakdocenten en praktijkopleiders
Gericht op het begeleiden van deelnemers met beperkte basisvaardigheden in LLO-trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, professionalisering, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, zelfredzaamheid, LLO
In het kader van het LLO-Collectief – Leven Lang Ontwikkelen – wordt er in twee pilotregio’s, Twente en Zuidoost Brabant, passend scholingsaanbod ontwikkeld om met en voor de LLO-doelgroep te werken aan een toekomstperspectief en een duurzame...
- Titel