Publicatiesoverview
Resultaten voor trefwoord "woordenschat" » Bekijk alles
-
Taal in de brede assistentopleiding - 2006
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 143 - Bij de afdeling Toeleiding en Toerusting van het Nova College in Santpoort Noord zijn drie taaldocenten verantwoordelijk voor taal in het competentiegerichte curriculum van de trajecten assistent opleiding...
-
Doelgericht uit de startblokken - 2006
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 141 - In Nederland en Vlaanderen worden heel wat inspanningen gedaan om maatwerk te leveren. Toch blijken er inburgeraars hun traject te beëindigen, maar toch onvoldoende gewapend te zijn om in de maatschappij te participeren. Hoe...
-
Wat verandert er voor de taaldocenten? - 2005
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Artikel in LES 138 - Er wordt alom hard gewerkt aan de inrichting van competentiegerichte beroepsopleidingen. Praktijkgerichte programma's worden gemaakt, al dan niet volgens de uitgangspunten van 'natuurlijk leren'. Opdrachten worden ontwikkeld...
-
Nederlands voor Schilders en Stukadoors - 2005
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: - Type: Archief
Voor- en nevenschakel bij de opleiding voor schilders, stukadoors, vloerleggers en glaszetters (KSB-niveau 2). In het lespakket wordt aandacht besteed aan lezen, luisteren en communicatieve vaardigheden in opleidings- en werksituaties.
-
Spraakmakers - 2005
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid Trefwoorden: taalontwikkeling, ouderbetrokkenheid, educatief_thuismilieu Type: Archief
ITTA en Sardes hebben in samenwerking met Thieme Meulenhoff een methode ontwikkeld voor duale trajecten NT2 en opvoedingsondersteuning: Spraakmakers, opvoeden in Nederland.
-
Stages binnen Geïntegreerde Trajecten: taalondersteunend of vakondersteunend? - 2004
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: onderzoek, nederlands op de werkvloer Type: Archief
Centrale vraag van dit onderzoek: Welke rol spelen de stages op de werkvloer in de taalontwikkeling en de beroepsontwikkeling van de anderstalige deelnemers van duale (geïntegreerde) trajecten?
-
Inburgering en Reïntegratie - 2004
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
"Een praktische verkenning van mogelijkheden voor de combinatie Reïntegratie - Inburgering nieuwe stijl" (Verslag Werkconferentie Inburgering en Reïntegratie, 29 juni 2004)
-
Handreikingen voor het opzetten van een WIN-Werk traject - 2002
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: stage, taalbeleid Type: Archief
In deze brochure kunnen geïnteresseerden en mogelijke initiatoren informatie vinden over de doelen en de opzet van een duaal WIN-Werk traject, selectie van deelnemers, de invulling van de onderwijscomponent, de gang van zaken op de werkvloer en de...
-
Studeren in het Nederlands in het Hoger Onderwijs - 2002
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taalbeleid Type: Archief
Dit is een serie uitgaven die gericht zijn op het verbeteren van het studieklimaat voor (allochtone en autochtone) studenten. De nadruk ligt niet op het sleutelen aan de studenten, maar op het optimaliseren van de leeromgeving. De serie is...
-
Vervolgstudie op Wat Weten We? - 2001
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek Type: Archief
Deze vervolgstudie is uitgevoerd in groep 4 en 7. Het onderzoek richt zich op de factoren op school-, leerkracht- en klasniveau die van invloed zijn op de tweede taalverwerving Nederlands van allochtone basisschoolleerlingen. Het bestaat uit een...