Projectenoverview
Resultaten voor trefwoord "educatie" » Bekijk alles
-
Leesbegrip in beeld
Doelgroep: Primair onderwijs Trefwoorden: onderzoek, leesvaardigheid
Begrijpend lezen vraagt verschillende vaardigheden van een leerling. Zo moet de leerling woorden kunnen lezen, woorden begrijpen en verbanden tussen zinnen kunnen leggen. Om passend begrijpend leesonderwijs te bieden, wil je naast het leesniveau ook...
-
Competenties docent ISK in beeld
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent
ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders die wezenlijk anders is dan de groep volwassen NT2-leerders. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de specifieke vaardigheden en kennis die in het ISK-onderwijs een rol...
-
Vrijwilligers bij NT1-trajecten: sturen op kwaliteit en effectiviteit
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: vrijwilliger, digitale vaardigheden, NT1
De laatste jaren zien we binnen de non-formele maar ook de formele volwasseneneducatie een toenemende inzet van vrijwilligers. Niet alleen bij trajecten voor migranten, maar ook bij ondersteuningsaanbod basisvaardigheden dat zich vooral richt op...
-
Leerlijn Alfabetisering ISK
Doelgroep: ISK Trefwoorden: woordenschat, alfabetisering, leerlijnen
Uit welke stappen en onderdelen bestaat een succesvol alfatraject en welke materialen passen daarbij? Met de Leerlijn Alfabetisering ISK hebben docenten een handreiking voor de inrichting van hun onderwijs: welke onderdelen laat je aan bod komen,...
-
Goed van start: een verlengde intake in de ISK!
Doelgroep: ISK Trefwoorden: NT2, verlengde intake
Wanneer een leerling instroomt in de ISK is het van belang dat docenten zich een goed beeld vormen van de leerling. Wat kan de leerling al? Hoe instructiegevoelig is de leerling? En wat is een passend uitstroomprofiel? Een verlengde intake met...
-
Mbo Taalacademie
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, professionalisering
De Mbo Taalacademie is een actief netwerk rond taalontwikkeling Nederlands in het mbo. Het biedt een platform voor uitwisseling en deskundigheidsbevordering.
-
Samenwerkend lezen in de ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: leesvaardigheid, differentiëren, activerende werkvormen
Binnen de ISK worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. De sprong die zij daarbij moeten maken in hun Nederlandse leesvaardigheid is groot. Na een aantal jaar...
-
Ouders en school samen betrokken
Doelgroep: Taal en ouderbetrokkenheid, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: voortgezet onderwijs, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap
Zo divers als de populatie kinderen op een middelbare school in Nederland, zo divers is ook de populatie ouders. Hoogopgeleid, laagopgeleid, anderstalig, Nederlandstalig, diversiteit alom. Wat zij gemeen hebben, is dat zij hun kind vaak zo goed...
-
VIME: Volunteers in Migrant Education
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: -
The Erasmus + VIME project is focused on the use of volunteers to add value to migrant adult language and literacy learning. The project will provide guidance on the possible roles volunteers can play in the process of language learning, integration...
-
Digitale Overheid, En Nu?! (DOEN?!)
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, coachen
De omslag naar de Digitale Overheid kan laaggeletterde mensen in grote problemen brengen. Wie die problemen duurzaam wil aanpakken, moet competenties ontwikkelen voor zelfstandig leren. De wereld verandert immers constant. Coaching lijkt een...