Projectenoverzicht
- Titel
-
LLO | Begeleiden bij de beroepsopleiding
Maatwerk scholingsaanbod voor vakdocenten en praktijkopleiders
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: docenten, scholing, e-learning, vakdocenten
Mensen met beperkte basisvaardigheden kunnen gebaat zijn bij een beroepsopleiding om hun positie op de arbeidsmarkt te versterken. Maar juist die beperkte basisvaardigheden vormen een belemmering bij het volgen van een beroepsopleiding. Passende...
-
Vakdocenten en taal in het beroepsonderwijs
Onderzoek naar competentieontwikkeling
Doelgroep: Mbo, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, onderzoek
Hoe worden vakdocenten in het beroeps(gericht)onderwijs voorbereid op de talige kant van hun werk? De Nederlandse Taalunie wil weten of en hoe deze docenten leren om te gaan met taalzwakke leerlingen. Zij liet hierom onderzoek uitvoeren naar de...
-
Leesplezier én leersucces!
De Basislijst Schooltaalwoorden in het vmbo en in ISK
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, taalbeleid, didactiek
Succes bij begrijpend lezen is afhankelijk van de woordkennis van een leerling. De Basislijst Schooltaalwoorden vmbo bevat een selectie van 1600 schooltaalwoorden. Met deze lijst kunt u samen met uw collega's gericht werken aan uitbreiding van de...
-
Actief met taalregisseurs
Taalonderwijs bij Regio College
Doelgroep: - Trefwoorden: taalbeleid
Het Regio College werkte met het ITTA het concept van zogenaamde taalregisseurs uit. Speerpunt is hoe taaldidactiek in alle vakken gestimuleerd kan worden. ITTA coacht de regisseurs één op één.
-
Iedere docent een taalbewuste docent!
Intake Taalbewust Docent
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taalbeleid, taaldidactiek, professionalisering
De Johan de Witt Scholengroep werkt doelgericht aan een taalbewust docententeam. De Intake Taalbewust Docent is één van de middelen in dit proces. De intake is afgenomen bij alle docenten, zowel taal- als vakdocenten.
-
Arbeidsmarktgericht Inburgeren
Inburgeren en participeren gaan hand in hand
Doelgroep: Inburgering, Arbeidsmarkt Trefwoorden: geintegreerde trajecten
Werken In Nederland (WIN) In het project WIN heeft ITTA samen met de HIT Foundation en het COA een methodiek ontwikkeld voor een succesvolle integratie van oud- en nieuwkomers. Toeleiding naar de arbeidsmarkt gaat hierbij hand in hand met...
-
Competenties docent ISK in beeld
Inzichtelijk maken wat een goede docent in de Internationale Schakelklas aan competenties heeft
Doelgroep: ISK Trefwoorden: professionalisering, NT2-docent
ISK-leerlingen vormen een op zichzelf staande doelgroep van NT2-leerders die wezenlijk anders is dan de groep volwassen NT2-leerders. Dat betekent dat er aandacht moet zijn voor de specifieke vaardigheden en kennis die in het ISK-onderwijs een rol...
-
ISK-methode Kennis in de Klas
Werken aan taal en vakinhoud ter voorbereiding op het regulier onderwijs
Doelgroep: ISK, Voortgezet onderwijs Trefwoorden: woordenschat, vakonderwijs, NT2-didactiek
In de tweede fase van de ISK bereiden leerlingen zich voor op het regulier onderwijs. De ontwikkeling van de Nederlandse taalvaardigheid en kennismaking met de vakinhoud gaan hand in hand. Het ITTA ontwikkelde Kennis in de Klas (KIK): een methode...
-
LLO-Collectief | Professionalisering van beroepsvakdocenten en praktijkopleiders
Gericht op het begeleiden van deelnemers met beperkte basisvaardigheden in LLO-trajecten
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: laaggeletterdheid, digitale vaardigheden, professionalisering, basisvaardigheden, volwasseneneducatie, zelfredzaamheid, LLO
In het kader van het LLO-Collectief – Leven Lang Ontwikkelen – wordt er in twee pilotregio’s, Twente en Zuidoost Brabant, passend scholingsaanbod ontwikkeld om met en voor de LLO-doelgroep te werken aan een toekomstperspectief en een duurzame...
- Titel