Publicatiesoverview
Resultaten voor trefwoord "doorlopende-leerlijnen" » Bekijk alles
-
Integrale aandacht voor taal en digitale vaardigheden met TaalKlik - 2023
Doelgroep: Basisvaardigheden Trefwoorden: digitale vaardigheden, volwasseneneducatie, TaalKlik Type: Literatuur
Welke vaardigheden heb je als docent nodig om deelnemers te begeleiden bij de methodiek TaalKlik? Hoe moet je je voorbereiden als je TaalKlik inzet bij het programma Klik & Tik. De basis? En hoe geef je bij de begeleiding aandacht aan zowel taal...
-
Het Staatsexamen NT2 in het mbo - 2022
Doelgroep: Mbo Trefwoorden: staatsexamens nt2 Type: Literatuur
Mbo-studenten die kort in Nederland zijn en een andere moedertaal dan het Nederlands hebben, behalen vaak de examens Nederlands niet. Ze hebben daardoor moeite hun mbo-opleiding af te ronden en stromen niet door richting vervolgonderwijs of...
-
Als lezen niet vanzelf gaat - 2022
Doelgroep: ISK Trefwoorden: leesvaardigheid, taalvaardigheid Type: Literatuur
De snelheid en het gemak waarmee leerlingen in ISK of OKAN het Nederlands als tweede taal verwerven kan sterk variëren. Dat geldt ook voor de lees- en spellingontwikkeling in het Nederlands. Sommige leerlingen ontwikkelen hun leesvaardigheid...
-
Breng taal in de praktijk! - 2022
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: tweedetaalverwerving, praktijkonderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs krijgt steeds vaker te maken met de instroom van NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun taalleerproces. In het praktijkonderwijs moeten de leerlingen hun taalvaardigheid verder ontwikkelen binnen de vakken en...
-
Dat spreekt voor zich - 2021
Doelgroep: Inburgering Trefwoorden: taaldidactiek Type: Literatuur
In het nieuwe inburgeringsstelsel gaat de norm voor het taalniveau omhoog, van A2 naar B1. Wat betekent dit voor de ontwikkeling van gespreksvaardigheid? En wat heeft communicatieve competentie ermee te maken? Het ITTA gaf hierover een workshop op...
-
Handreiking laaggeletterdheid voor werkgevers - 2021
Doelgroep: Basisvaardigheden, Arbeidsmarkt Trefwoorden: laaggeletterdheid, basisvaardigheden, arbeidsmarkt, werkgevers
Werkgevers komen laaggeletterdheid bij diverse groepen tegen: bijvoorbeeld bij werknemers, klanten of patiënten. Maar veelal stuiten werkgevers op de vraag: Wat kan ik doen? Wil je iets met taalscholing voor je medewerkers doen, of is het zinvoller...
-
Handreiking voor docenten in het PrO - 2021
Doelgroep: Voortgezet onderwijs Trefwoorden: taaldidactiek, NT2, regulier onderwijs Type: Literatuur
Het praktijkonderwijs heeft te maken met instroom van veel NT2-leerlingen. Deze leerlingen zitten nog midden in hun tweedetaalverwervingsproces. Het is belangrijk dat zij voldoende begeleiding krijgen. Het ITTA heeft in opdracht van LOWAN-vo een...
-
Zebra+ - 2020
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taalontwikkeling, NT2 Type: Materiaal
Zebra+ is al 20 jaar dé methode voor jonge nieuwkomers (12 – 18 jaar) om Nederlands te leren en vlot aansluiting te vinden met het regulier onderwijs. De methode is communicatief gericht: de overdracht van de boodschap staat centraal. De taken in...
-
Taal én vakinhoud op de ISK - 2020
Doelgroep: ISK Trefwoorden: taaldidactiek, taalontwikkeling Type: Literatuur
Kennis in de klas (KIK) reikt ISK-leerlingen de voor de zaakvakken onmisbare woordenschat aan en bereidt ze voor op het reguliere onderwijs. Zo zijn ze klaar voor de toekomst en kunnen ze presteren op hun eigen niveau.
-
Vrijwilligers bij NT1 in de volwasseneneducatie - 2019
Doelgroep: - Trefwoorden: -
In welke rollen komen vrijwilligers het meeste tot hun recht? Wat zijn dan hun taken en welke competenties hebben ze daarvoor nodig? Vrijwilligersmodel NT1 bevat een beschrijving van rollen en taken van vrijwilligers in NT1-trajecten en de manier...